Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Undgå faldgruberne - trim din hjemmeside

Tags: Hjemmesidens indhold, Hjemmesidens teknik, Optimering og fastholdelse, Sporing, data og analytics, Synlighed på nettet

2076

Af Maja Topsøe-Jensen

Din hjemmeside passer ikke sig selv!  

Hvis din hjemmeside og onlinemarkedsføring skal blive ved med at være synlig på nettet og generere kunder for dig, skal den optimeres og trimmes - hele tiden. Den er som en muskel - uden træning bliver den slap, mister sin kraft og smidighed. Det kræver tid og opmærksomhed fra dig, hvis din hjemmeside og din onlinemarkedsføring skal udvikle sig sundt og blive stærkere hele tiden.

Det kan være fristende, at nedprioritere dette område i det daglige, fordi konsekvenserne på kort sigt måske er mindre synlige. Fald ikke i denne fælde! Det kan være katastrofalt for din virksomhed. Læs videre her og undgå de mest oplagte faldgruber ved at have en hjemmeside og bruge onlinemarkedsføring.

Bliv dén, der opdager fældern - ikke dén, der går i dem!

dreng

Her får du tips, information og links, der hjælper dig udenom fælderne, så du får mest muligt ud af dine net-investeringer.

2092

Jævnlig optimering - hvorfor?

Af Jacob Leander Christensen

Har du opsat nogle Google Ads-annoncer, udført lidt søgemaskineoptimering eller lige fået ny hjemmeside? Skal du så bare læne dig tilbage og nyde godt af det? Desværre forholder tingene sig ikke sådan.

Hvis du vil have mest muligt ud af din online markedsføring, bliver du nødt til at optimere de forskellige tiltag hele tiden.

Har du ikke tiden eller lysten til selv at gøre det, så lad en professionel om arbejdet og koncentrer dig om dine kernekompetencer. Men selvom du lader en ekstern om arbejdet, bliver du alligevel nødt til at have et grundlæggende kendskab til de forskellige begreber og mulighederne.

Denne artikel giver dig tips til hvordan du optimerer din online-markedsføring. Desuden får du information om hvorfor det er så vigtigt, at du holder din hjemmeside opdateret.

Konkurrencen bliver forøget!

Hvis du fortsat vil være foran dine konkurrenter, bliver du nødt til at optimere dine online markedsføringsaktiviteter, for at:

  • du hele tiden kan komme højere op i søgeresultaterne på nye søgeord
  • dine Google Ads-annoncer bliver endnu bedre
  • din hjemmeside bliver merebrugervenlig.

Der er ingen regel for, hvornår Google Ads-annoncer er godt optimerede eller ej. Det kommer meget an på konkurrencen, og hvor gode dine konkurrenter er til at udforme annoncetekster mv. Nogle gange kan en klikfrekvens på 3 % være godt, hvor du andre gange kan få mere end 50 % til at klikke på din annonce.

I og med at konkurrencen bliver forøget, vil klikprisen for Google Ads højst sandsynligt også stige i takt med, at der kommer flere og mere aggressive annoncører.

Derfor er det ekstra vigtigt at få udført søgemaskineoptimering, da trafikken herfra er gratis. Men der kommer selvfølgelig også flere konkurrenter i den organiske del, så det gælder om at være med fremme allerede nu, inden der kommer endnu flere konkurrenter på netop dit marked.

Udnyt Google Ads her og nu effekt - en virkelig historie

Udover at du løbende skal teste dine Google Ads-annoncer, for at finde ud af hvilke tekster, der performer bedst, kan du også udnytte fleksibiliteten og dynamikken Google Ads besidder.

En af mine kunder var så heldige at få deres nye og ukendte produkt med i Tv-programmet Hammerslag, som den gave vinderholdet får til sidst i programmet. Da Tv-programmet nåede sin ende og ejendomsmæglerne fik deres gave, brugte de desværre et lidt forkert navn for produktets type. Der ville derfor være en potentiel risiko for, at nysgerrige brugere ville søge efter produktet på Google uden at finde frem til noget brugbart. Jeg opsatte derfor hurtigt en Google Ads-annonce, der blev vist på det ord, de brugte i programmet. Dette resulterede i, at trafikken på kundens hjemmeside blev 8 gange doblet den dag!

Nyt indhold er godt

Det er også vigtigt med nyt og opdateret indhold på din hjemmeside. Der er ikke noget værre end at komme ind på en hjemmeside, hvor den sidste nyhed er fra August 2007!

Husk: Virksomhedens hjemmeside ofte er det første en ny potentiel kunde møder og er derfor ansigtet udadtil, som skal sørge for et godt førstehåndsindtryk!

Men det er ikke kun godt for brugerne, at du har en opdateret hjemmeside. Søgemaskinerne elsker nyt indhold, så for at optimere søgemaskineoptimeringen, er det også vigtigt, at der bliver publiceret nyt indhold på din hjemmeside.

Google elsker nyt indhold, bl.a. også en af grundene til, at blogs klarer sig så godt på søgemaskinen.

2093

Optimering - sådan!

Af Jacob Leander Christensen

Der er mange ting, du kan optimere på, når det handler om din hjemmeside og andre former for online markedsføring. Der er ikke en fast regel for, hvad der virker bedst, da der er vidt forskellige virkemidler i forskellige brancher og målgrupper.

I denne artikel får du praktisk vejledning og tips til, hvordan du optimerer din online markedsføring. Derefter er det bare at smøge ærmerne op og komme i gang.

For det handler om at finde din "opskrift" på succes ved at teste og optimere hele tiden.

Hvis du f.eks. har fundet ud af, at en AdWords-annonce har en klikfrekvens på 7 %, når der til sidst i annoncen står "Bestil her", kan det være du skulle prøve at lave en tilsvarende annonce, hvor der i stedet står "Bestil her!". Efter lidt tid finder du måske ud af, at den nye annonce har en klikfrekvens på 8 %.

Sådan kan du fortsætte, så du får dine kampagner til at performe bedst muligt.

Konverteringsbegrebet

Om du har en webshop eller en hjemmeside, handler det altid om at få gennemført en eller anden form for konvertering.

Hvis du ikke har et klart mål med, hvad brugeren skal gøre, når personen kommer ind på hjemmesiden, skal du til at få det!

Hvis du driver en webshop, er det rimeligt klart, hvad hovedmålet er. Det er selvfølgelig at få brugeren til at lægge nogle varer i kurven og gennemføre et køb.

Har du en anden webside, kunne det også være at få brugeren til at tilmelde sig en nyhedsmail eller at kontakte dig. En konvertering er altså lig med f.eks. et salg, et nyhedsmail-signup eller at blive kontaktet.

En effektiv landingsside

Landingssiden er den side, brugeren lander på, når personen f.eks. har klikket i søgeresultatet og landet på din side, eller via en AdWords-annonce. Mange laver den fejl, at alle AdWords-annoncer peger til forsiden. Dette er bl.a. en af grundene til, at mange ikke oplever succes med annoncering på Google.

En af grundreglerne for, hvad en effektiv landingsside er, at den skal være relevant for brugeren.

Har personen søgt efter en "Støvsuger model 22", skal brugeren ikke komme ind på forsiden, men derimod direkte ind til produktet (her altså støvsuger model 22). En grundregel for netbrugere er, at de er dumme og dovne. Derfor vil en meget stor procentdel ikke gide klikke sig igennem produktmenuen, for at finde den pågældende støvsuger.

Men det er ikke nok bare at linke direkte til produktet. Du har meget få sekunder til at overbevise brugeren, at han er landet det rigtige sted. Derfor er det vigtigt, at:

  1. overskriften er sigende
  2. at søgeordet fremstår i brødteksten
  3. at der er et godt billede af produktet

Hvis du nu er så heldig, at brugeren vælger at blive på din side og ikke klikker på den meget famøse "tilbage-knap", skal du have den potentielle kunde til at konvertere. I dette tilfælde er det en webshop, så brugeren skal selvfølgelig have lagt produktet i kurven.

NB: Sørg derfor at have en tydelig "læg i kurv"-knap.

Mange webshops skriver lange produktbeskrivelser for søgemaskinernes skyld, men ofte er købsknappen placeret under teksten, og på den måde vil knappen ikke kunne ses "above the fold", dvs. uden at skulle scrolle nedad på siden. Her vil en stor del allerede give op og finde en anden shop at købe støvsugeren på.

Købsforløbet

Hvis du har været så heldig at få brugeren til at lægge produktet i kurven, og du måske har sørget for at skabe et mersalg og solgt støvsugerposer, gælder det nu om at få guidet brugeren let og elegant i gennem det obligatoriske købsforløb, hvor der er nogle steps, der skal udfyldes.

NB: Her handler det om at have nogle synlige knapper der guider brugeren videre til næste step.

Nogle e-købmænd har bl.a. god erfaring med at fjerne dele af hjemmesiden, der blot er forstyrrende elementer. Det kunne f.eks. være produktmenuen, tilbud mv.

AdWords-optimering

For at optimer dine AdWords kan du bl.a.:

  • Teste dine AdWords-annoncer ved at opsætte to forskellige i samme annoncekategori og derfor sammenligne, hvilke der performer bedst på bl.a. CTR (klikfrekvensen).
  • Sætte salgssporing til dine AdWords og på baggrund af disse data se, hvilke annoncer, der bedst konverterer til et salg.
  • Holde øje med de enkelte søgeord. Her vil du med garanti blive overrasket over, hvilke søgeord, der konverterer til salg, og hvilke, der ikke gør. De søgeord der ikke skaber et eneste salg, skal måske slettes og nye skal prøves af.

Nye søgeord

Der findes flere metoder til at finde nye søgeord, som du kan teste med AdWords.

Google har et søgeordsværktøj, der kan fortælle lidt om søgevolumen på et givent søgeord, men også hjælpe med at finde alternative søgeord.

Det finder du her.

Undersøgelser viser, at en stor del af brugerne på en hjemmeside ikke benytter navigationen, men blot søger med den interne søgemaskine. Derfor vil du kunne hente en masse inspiration til nye søgeord. I Nogle CMS- og shopsystemer (Bl.a. Webshop2 fra ScanNet) er det muligt at se statistik over hvilke søgeord, brugerne har benyttet i den interne søgemaskine på hjemmesiden.

Har du ikke denne mulighed i dit system, kan du i Google Analytics også sætte den op til at tracke den interne søgemaskine. Det hedder Webstedssøgning.

2094

Mål din succes og bliv endnu bedre!

Af Jacob Leander Christensen

I traditionel offline markedsføring er det svært at finde ud af, hvilke tiltag, der udgør størstedelen af omsætningen. Derfor spildes en masse penge her.

Når vi taler online markedsføring kan du måle (næsten) alt!

Du vil altså hurtigt finde ud af, hvad der virker, og hvad du skal bruge flere penge på, da du præcist kan se, hvilke søgeord der skaber salg.

Du har forskellige værktøjer til rådighed - jeg vil gennemgå de vigtigste herunder og linke til vigtige kilder inden for hvert værktøj.

Google Analytics

Hvis du ikke allerede har installeret Google Analytics på din hjemmeside, kan det kun gå for langsomt med at få det gjort! Fik jeg sagt, at det er fuldstændig gratis?

Med Analytics kan du bl.a. finde ud af, hvordan dine brugere fandt din webside, hvordan de har benyttet siden og navigeret rundt m.m. Alt dette kan du bruge til at forbedre brugerens oplevelse og i sidste ende opnå en højere omsætning i din virksomhed.

Det kræver blot, at du har en Google-konto, for at opsætteAnalytics på din hjemmeside.

Har du ikke et Google-login, så start her

Har du allerede en Google-konto så læs, hvordan du installerer Analytics

E-handel i Analytics

Hvis du driver en webshop, har du i Google Analytics mulighed for at opsætte en funktion ved navn"E-handel".

Når den er implementeret, kan du bl.a. se, hvilke produkter, der sælger mest.

Men af mere vigtige data er bl.a., hvilke søgeord brugerne brugte for at købe produktet og om det er fra Google Ads eller det organiske indeks, der kommer flest salg.

Med disse oplysninger finder du ud af, hvilke søgeord, der står for størstedelen af din omsætning. Hvis du endnu ikke ligger i top 3 med disse søgeord på Google, vil det højst sandsynligt være her, du skal sætte ind med optimering af din søgemaskineoptimering og evt. opsætning af Google Ads annoncer.

Opsætning af mål

Ved at opsætte forskellige mål i Google Analytics, kan du bl.a. finde ud af, hvor høj din konverteringsfrekvens er for et salg.

I rapporten Mål har du mulighed for at opsætte en såkaldt tragt, hvor du bl.a. kan følge brugeren i købsforløbet. Her kan du holde øje med, hvor brugerne springer fra.

Læs her, hvordan du opretter et mål.

Google Ads

Der er mange forskellige succesparametre, du kan måle på i Google Ads. De 3 vigtigste er umiddelbart: (Tilfældig rækkefølge)

  • Klikfrekvensen (CTR)- altså procentdelen af dem, der ser annoncen også klikker på den.
  • Klikprisen (CPC) -jo lavere, desto bedre.
  • Antal konverteringer

Klikfrekvens

CTR, klikfrekvensen, viser hvor stor en del af de brugere, der får vist din annonce, som også klikker på den.

Det handler selvfølgelig om at have en høj klikfrekvens, som jeg også har skrevet tidligere. Det er dog ikke altid et succesparameter alene, da det også handler om at få de seriøse brugere til at klikke på annoncen. Enhver kan få mange til at klikke på en annonce, men hvis de bare forlader siden igen, har det blot været spild af penge.

Klikprisen

CTC, altså klikprisen, er selvfølgelig også vigtig, da du med en lav klikpris kan få meget mere ud af dit marketingbudget. Hvis du har et højt kvalitetsresultat og en god historik på din Google Ads-konto, kan du få klikprisen langt ned, uden at den gennemsnitlige position bliver højere.

I nogle brancher er en klikpris på 10 kr. godt, hvor den ved andre kan komme helt ned på 10 øre.

Salgssporing

Hvis du opsætter salgssporing, får du adgang til en masse konverteringsdata i dine rapporter. Dette gør, at du kan foretage vigtige valg vedrørende, hvilke annoncer og søgeord du skal investere i. Med de nye data kan du ligeledes bedre måle investeringsafkastet for kampagnerne.

2095

Hovedrengøring på hjemmesiden

Af Maja Topsøe-Jensen

Når du bruger din hjemmeside aktivt, laver du sandsynligvis løbende justeringer på den. Dette ændrer langsomt din side og dens indhold. Derfor er det vigtigt en gang imellem at gennemgå sin hjemmeside fra A-Å for at sikre, at indhold og funktionaliteter stemmer overens med dit firmas strategi og brand samt kundernes ønsker. IVÆKST anbefaler derfor, at du jævnligt gør "hovedrent" på din hjemmeside.

Her får du en tjekliste med spørgsmål, du kan stille dig selv under hovedrengøringen. Du får også links til yderligere information, der kan hjælpe dig.  Denne artikel vil tage dig igennem de vigtigste områder, når du skal trimme din hjemmeside, nemlig:

  • Målgrupper
  • Troværdighed/brand
  • Webshop
  • Tekst og visuelle elementer
  • Gør det selv eller hyr en professionel
  • Sælg din hjemmeside

Sæt din hovedrengøring i kalenderen

Det er vigtigt, at du vænner dig til med jævne mellemrum at gennemgå din hjemmeside.  Sæt f.eks. en dag af hvert halve år til at trimme din hjemmeside.  Book din egen tid i din kalender, så der ikke liiiige kommer noget andet i vejen. Måske er en dag hvert halve år for meget, måske for lidt for dig - det finder du ud af, når du kommer i gang.

NB: Det VIGTIGSTE er at være opmærksom på sin hjemmeside - den passer ikke sig selv! Den skulle gerne udvikle sig sammen med dit firma og ikke halte bagefter.

Tjekliste til din kommende hovedrengøring:

1.     Dine kunder og målgrupper

Har du fået nye grupper af kunder siden du sidst gennemgik din hjemmeside? Hvordan kan du tilpasse din hjemmeside, så den tilfredsstiller både nye og eksisterende kunders behov?

Har dine kunders net-kompetencer ændret sig, så det kræver tilpasning af din hjemmeside?

Har dine konkurrenter ændret deres hjemmesider? Hvis ja, hvordan? Betyder det noget for den niche du evt. har i markedet? Hvilke actions kan du tage på din hjemmeside for at positionere dig yderligere?

2.     Branding

Har dit brand ændret sig, eller ønsker du at ændre dit brand? Hvordan kan du formidle denne eventuelle forandring på din hjemmeside?

Passer din brug af features/ekstrainformation til dit brand? Hvis ikke, hvilke features mangler der, og hvilke er blevet irrelevante?

Er din brug af nyhedsbreve optimal i forhold til eventuelle ændrede målgrupper og brand?

3.     Webshop

Har du en webshop, som passer til eventuelle nye kunder og ændret brand? Hvis ikke, hvordan kunne din webshop da tilpasses, så den understøtter dit brand, din troværdighed og kundernes behov?

Får du kunder nok via din hjemmeside, og hvad kan du selv gøre for at øge kundernes interesse for din webshop?

Hvordan kan du optimere dit købsflow, vareudbud, sikkerhedsniveau og din log-in-procedure i forhold til kunderne?

Har du den supportfunktion, der bedst og billigst understøtter din troværdighed og dit brand?

Hvis du ikke har en webshop, er det da stadigvæk et bevidst og rigtigt fravalg set i forhold til dine kunder, dit brand og din økonomi?

4.     Tekst og visuelle elementer

Passer de sproglige og visuelle elementer på din hjemmeside til dit brand? Hvis ikke, hvilke tilretninger skal der foretages, for at brand og elementer kommer til at spille sammen om at styrke den samlede troværdighed på din hjemmeside?

5.     Gør det selv eller hyr en professionel

Har du stadigvæk den rigtige løsning i forhold til udvikling af din hjemmeside?

Hvis dit behov for udvikling og implementering har ændret sig, kan du da gøre dette selv, eller vil du købe dig til denne service?

6.     Få flest kunder for pengene

Laver du målinger for at finde ud af, om du får nok ud af dit online-markedsføringsbudget? Forbedrer du jævnligt dine søgeord, annoncer og foretager søgemaskine optimering? Hvis ikke, vil vi kraftigt anbefale dig at gå i gang! 

Sidst opdateret: 27-11-2019

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her