Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Google Blogger: Få en professionel webløsning for 60 kr. om året

Online-infrastruktur behøver hverken at være kompliceret eller dyr, selv ikke i en lille virksomhed. Ved at udnytte Googles frit tilgængelige og billige produkter kan du oprette hjemmeside, domæne-specifikt e-mail-system og samarbejdsplatform, alt under samme log-in og adgangskode.

Tjenesterne er meget brugervenlige, så alle kan benytte og administrere dem. Ved at følge nedenstående trin kan du skabe en fleksibel infrastruktur i din virksomhed, som passer til dine medarbejderes aktiviteter på internettet.

Opret en gratis bruger-tilpasset Google-konto (som hovedregel en Gmail-adresse) til brug for administration af din virksomheds domæne, fx ditfirmanavn@gmail.com. Selvom du allerede har en Gmail-adresse med flere Google produkter tilsluttet, fx Blogger, er det en god idé at oprette en ny konto, som er dedikeret til virksomhedens aktiviteter. 

Vi anbefaler at denne Gmail-konto ikke er den samme e-mail-adresse, som du anvender forretningsmæssigt over for kunder og samarbejdspartnere. Det en basiskonto, som du skal bruge til at få adgang til resten af ​​dit domæne. Vær omhyggelig med valg af adgangskode. Vælg en der er nem at huske.

Med en Gmail-konto får du adgang til online produkter, som på forskellig vis kan optimere dine webløsninger, nemt og simpelt. Her fokuserer vi på markedsføringsmulighederne i Googles blogging-produkt, Blogger.

Blogger: Din virksomhedsside, nemt og bekvemt

Blogger

Start med at gå over til blogger.com og logge ind med din basiskonto. Blogger er en platform til at blogge på internettet, som er ejet og drevet af Google. Her har du mulighed for at oprette en blog, som kan fungere som din virksomheds hjemmeside på nettet. Der er en række fordele ved at bruge en blog i stedet for en klassisk hjemmeside som jeres ansigt udadtil, bla.a.:

  • Platformen er gratis!
  • Interfacet er nemt at bruge. Alle kan opdatere og ændre efter behov.
  • Dine data er tilgængelige fra enhver webbrowser.
  • Brugerdefinerede skabeloner kan få din hjemmeside til at se professionel ud, selvom du ikke har specifik erfaring med webdesign.
  • Det er muligt at integrere elementer fra din virksomheds sociale medier.
  • Bloggen kan integreres nemt med resten af Googles produkter, fx Gmail, Kalender og Dokumenter.

Vælg i første omgang standardskabelonen (den kan tilpasses senere). Når du har oprettet bloggen, går du over til ”dashboard”, som er det sted, hvor du lægger indholdet på sitet.

Her kan du vælge imellem 1) en traditionel virksomheds-hjemmeside med statiske informative sider eller 2) blog-formatet, hvor du opdaterer indholdet løbende i dine blogposts. Vi anbefaler blogformatet, fordi det er en af de bedste måder for dig at skille dig ud på, og tiltrække kunder eller abonnenter. Prøv at eksperimentere med indhold og layout, og find den perfekte skabelon. Selvom du har valgt en traditionel virksomheds-side, skal du oprette en blog som din startside.

Her kan du tilføje oplysninger om din virksomhed. På dit ”dashboard” eller din brugergrænseflade, skal du vælge "Design". Ved at gå på feltet ”Side Elements” finder du elementerne, som skal bruges til styring og redigering af webstedet.

I feltet "Blog-Post," klikker du på ”Edit” eller "Rediger". Her får du en liste over indstillinger. Hvis du kun vil oprette en blog post, som skal fungere som din startside, skal du fravælge alle de andre punkter på "Post Page Options" liste. På den måde springer du dato, tid og delingsmuligheder over og kan formatere din site som en simpel side i stedet for som et indlæg på bloggen. Denne side er nu den eneste, du har, og den vil altid vises som startside.

Hvis du vil oprette statiske sider (Om os, Kontakt os, osv.), skal du klikke på fanen "Posting" og derefter vælge ”Edit Pages”. De enkelte sider formateres som poster, men vil ikke fremstå som en del af bloggens opdateringer. I stedet kan de udformes som traditionelle navigationslinks øverst på dit websted. Du kan også bestemme den rækkefølge, de optræder i, og om visse sider skal være synligt link-forbundne.
Vær opmærksom på, at Blogger bruger Picasa-portalen til at opbevare billeder i. Du kan uploade billeder og firmalogoer direkte gennem Bloggers interface. Foretrækker du at administrere dine billeder direkte, skal du sætte et bogmærke på dem i Picasa Webalbum. Når du så logger ind på din basis Google-konto kan du se dit Blogger album.

Find det helt rigtige look

deluxe templates

Nu til den sjove del. Du behøver ikke at være professionel webdesigner for at skabe en flot blog. Der er masser af gratis skabeloner til rådighed bl.a. på Blogger-platformen. Disse skabelonerne eksempelvis er specielt egnede til erhvervsmæssig brug:

  • B Templates
  • Templates Block
  • Deluxe Templates

Du kan hente den valgte skabelon som en XML-fil og uploade den til din blog. Under fanen "Design" vælg ”Edit HTML”. Avancerede brugere kan her lave forskellige modifikationer og ændringer. Her kan du uploade den valgte skabelon ved at vælge den downloadede fil og trykke på ”Upload”. Det nye design ændrer på udseendet og layoutet på dit websted, men selve indholdet (indlæg, sider, osv.) er det samme.

Læg mærke til, at de forskellige skabeloner benytter forskellige layouts og designelementer. En ændring af din skabelon vil aldrig slette sitens indhold, men ændringen kan medføre, at indholdet arrangeres på en uønsket måde. Derfor bør du altid tage en sikkerhedskopi af din nuværende XML-skabelon, før du installerer en ny. På den måde kan du vende tilbage til det oprindelige, hvis noget skulle gå galt.
Efterhånden som du bliver mere fortrolig med, hvordan skabeloner og blogelementer arbejder, kan du yderligere tilpasse og modificere XML’et og HTML’et i dine layouts og indlæg.

Integrer Google-produkterne nemt og billigt

integration

For 60 kr. kan du registrere dit domænenavn hos Google via en af firmaets registrerede partnere. Registreringen af domænet er en rigtig god idé, fordi det giver dig en nemmere og mere professionel håndtering af din Google-konto. Etablering af en hjemmeside hos Google giver den ekstra fordel, at de integrerede apps - en e-mail, kalender og dokumentsystem - opererer inden for dit eget brugerdefinerede domæne.

På blogger-betjeningspanelet skal du klikke på ”Settings” og derefter på ”Publishing." Så publicerer du materialet på "Blogspot"-domænet. Når du klikker på linket "Skift til: Custom Domain" er du på dit eget domæne. Herefter føres du igennem processen med at tjekke dit domænes tilgængelighed og kan gennemføre køb med kreditkort. Fordi du gør dette direkte via din blogger-konto, vil systemet placere dit websted automatisk under det nye domæne navn. Når du har registreret ditfirmanavn.com, har du mulighed for at oprette konti for dine ansatte (op til 50). Prøv at udforske mulighederne i administratorens panel for at finde frem til, hvilke indstillinger og funktioner der kan være nyttige for din virksomhed.

Nu er du færdig og allerede i fuld gang med at bruge en komplet, onlinebaserede infrastruktur i din virksomhed. Du kan nu arbejde fra enhver browser med én Google-konto, og let eksperimentere med indholdet online. Din basis Google-konto forbinder dig til et væld af andre nyttige produkter som YouTube, Google Voice, og Google Ads. De kan alle sammen let integreres i dit websted og vil ”leve fint under samme tag”.
For 60 kr. pr. år og en lille investering i form din ”gør det selv- tid” har du en web-løsning for din virksomhed, der helt sikkert er værd at gå videre med.

Sidst opdateret: 06-08-2018

UDVALGTE KURSER

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her