Modul 4: Forretningsforståelse

Dette modul udstyrer dig med centrale og praktiske værktæjer, så du er helt klar til opstart i en SMV.

Foruden en snak om den grønne omstilling og vigtigheden af digitalisering, får du en gennemgang af Business Model Canvas, Skydeskive-modellen, SWOT-analysen samt Porters Five Forces.

Endvidere indgår også ekstramateriale, hvor du møder virksomheden ØNSK Kaffe, som fortæller om deres forretningsmodel og måde at drive en grøn forretning på.

4 lektioner • 34 minutter • 1 SMV-case

LEKTIONER

4.1 Sådan forstår du forretningen i en SMV


Som vækstpilot er der mange forskellige områder, man kan arbejde med. I en SMV har man nemlig mulighed for at spille på nogle markant anderledes forretningsparametre end i større virksomheder, og derfor er det vigtigt, at have forståelse for, hvordan forretningen er bygget op. Her gennemgås derfor de basale elementer, der hjælper dig til at undersøge og forstå forretningen i en SMV.

4.2 9 centrale elementer, der udgør en virksomhed


Der findes mange redskaber, der kan tages i brug for at forstå, hvordan en forretning drives. Her tages der udgangspunkt i Business Model Canvas (BMC), der giver et overblik over alt fra virksomhedens kundesegmenter, værdifaktorer, kanaler og kunderelationer til indtægsstrømme, ressourcer, aktiviteter, samarbejdspartnere og omkostninger.

4.3 Kend dine konkurrenter


For at sikre virksomhedens relevans og konkurrenceevne på markedet, er det altafgørende at kende til konkurrenterne. Derfor introduceres skydeskivemodellen, der kan bruges som redskab til at definere og analysere konkurrenterne og indsamle nødvendig viden om deres plads på markedet.

4.4 Lær fra SMV'en: Få indblik i en bæredygtig forretningsmodel


Virksomheden ØNSK Kaffe fortæller om deres forretningsmodel, og hvordan bæredygtighed udgør fundamentet af den.

4.5 Forstå markedet med centrale værktøjer


I dette sidste afsnit runder Mads af ved at give centrale værktøjer, der kan anvendes i tillæg til skydeskivemodellen fra afsnit 3, der blev brugt til konkurrentanalyse. Mads giver gode råd og introducere SWOT-analysen og Porter's 5 forces, som begge er redskaber, der kan anvendes til at identificere muligheder virksomheden har for at skille sig ud og stå bedst i markedet.

Om SMV:Vækstpilot Onboarding

SMV:Vækstpilot Onboarding er et kompetenceudviklende kursus for vækstpiloter, der står overfor ansættelsesstart i en SMV og mangler en solid indflyvning i alt fra, hvordan virksomhedskulturen aflæses, og hvordan projekter ledes til brug af sociale medier, og hvordan der arbejdes i SMV'er. Gennem 4 fleksible moduler bliver vækstpiloten klædt på til bedst muligt at løfte omstillingsopgaven, der stilles i virksomheden. Kurset er tilrettelagt af KPI Communications A/S.

Vækstpilot partnere
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.