Rewardbaseret crowdfunding - et B2B perspektiv

Skrevet af: Peter Vilstrup
Udgivet: September 2021

 

Ikke alle dine støttere behøver at være privatpersoner. Der er også mulighed for at finde støttere blandt virksomheder. 

Det er ikke nemt - men nu vil du blive klædt bedst muligt på.

Crowdfunding, og især rewardbaseret crowdfunding, har historisk henvendt sig til ‘folket’. Du rækker ud til venner, bekendte og netværket og blandt denne gruppe finder du støtterne. Men derfor skal man ikke se bort fra muligheden for at få støtte fra virksomheder.

Det er dog en disciplin, som kræver det rette forarbejde, da der er flere ting at være opmærksom på. Herunder er samlet en række af de udfordringer samt muligheder, der ligger i at henvende sig til B2B ved rewardbaseret crowdfunding.

 

Udfordringer

En ren B2B rewardbaseret crowdfundingkampagne er meget sjælden. Det anbefales i højere grad at have en B2C kampagne, hvor en eller to rewards ud af alle rewards er henvendt til B2B. Årsagen til dette skal findes i, at rene B2B produkter har en tendens til at have en høj grad af kompleksitet, kræver en længere relation med virksomhederne imellem og er dyrere end mange forbrugsprodukter. 

Over de seneste par år er der i Danmark også kommet mere fokus på hvidvaskning, og derfor er sikkerhedsniveauet generelt blevet hævet og skærpet. Dette påvirker også crowdfunding. Ved større økonomisk støtte kan der blive stillet krav om, at dine støttere skal verificeres ved blandt andet pas og NemID, ved at få lov til at støtte. Disse krav er selvfølgelig en sikkerhedsforanstaltning, men det leder også til en længere og mere besværlig proces for eventuelle støttere samt det scenarie, at potentielle støttere kan falde fra. 

Virksomheder og organisationer består af mange interessenter, som skaber hierarki og bureaukrati. Hvad betyder dette for dig? Jo, det kan lede til, at virksomheder, som overvejer at støtte din kampagne ikke bare kan hive pengepungen frem men, at beslutningen først skal igennem flere trin. Et sådant forløb kan være tidskrævende, og der er ikke garanti for at få støtten, hvis nogle i virksomheden trækker stikket. Anbefalingen er her, at det gør en enorm forskel, hvis du har en personlig relation til beslutningstageren i virksomheden. Dette kan være med til at fremskynde processen og sikre dig den støtte, som du efterspørger. Organisatoriske magtstrukturer er i høj grad en hæmsko, når man arbejder med en tidspresset crowdfunding-kampagne.

Men nu skal alt ikke gå op i udfordringer, for bag disse barrierer gemmer sig en lang række fordele og muligheder, som de fleste crowdfunding-kampagner gerne vil tappe ind i. 

 

Muligheder

Først og fremmest så vil der ved B2B rewards være den oplagte anledning til at afsætte en dyrere reward, der giver et markant ryk hen imod målet. Derved bliver det en stor B2B fisk i stedet for mange små B2C fisk, der er med til at støtte din kampagne.

Det kan være svært at have ‘rewarden’ som bare passer 100% på alle virksomheder. En måde at komme dette til livs på er ved at have en mere fleksibel reward, som kan tilpasses til virksomheder i forhold til størrelse og endeligt beløb. Den fleksible reward kan være et gavekort på X antal kr., som giver virksomheden rabat hos dig efter kampagnen er i mål. Et eksempel på dette kunne være, at rewarden koster 5.000 kr., og virksomheden har dette beløb til gode hos dig samt får de 25%, når de indløser det. På den måde får du stor økonomisk støtte på din kampagne nu og her. Dog er det vigtigt at understrege, at alle partere er indforstået med, hvad rewarden præcis indholder. Derfor anbefales det at forhøre crowdfunding-platformen om dette på forhånd.

Udover en B2B reward, så kan du hjælpe virksomheder med selv at købe dine rewards og herefter fakturere virksomhederne udgiften, hvis kampagnen kommer i mål. På den måde skal virksomhederne gøre mindre, og de er ofte mere vant til at håndtere varekøb, personalegoder e.lign. ved fakturaer frem for køb på crowdfundingplatforme. Igen kræver dette, at du med sikkerhed ved, at virksomheden vil købe, betale og modtage dine rewards, samt et tjek hos crowdfundingplatformen, så alt foregår efter de fælles spilleregler.

Er der tale om, at de produkter du sælger har en særlig lokalfølelse over sig, så åbner dette også op for muligheden for at afsætte produkter til lokale virksomheder. Det kan være alt fra ejendomsmægleren, som giver indflyttergaver eller den lokale café, der gerne vil anvende råvarer fra egnen af. Med crowdfunding har du råderummet til at tænke ud af boksen og prøve dig frem - måske kan dine rewards være oplevelser eller kundegaver?

 

Opsamling

For at opsummere så er B2B inden for Crowdfunding en svær disciplin, men ikke umulig. Det anbefales at have en personlig relation eller tæt dialog med virksomhederne, og derefter tage dem godt i hånden gennem processen. Du skal være opmærksom på de organisatoriske barrierer, der kan være, men også være åben for mulighederne og de tilpasninger, som der kan hjælpe din kampagne med at komme i mål.

 

Samarbejdspartnere

samarbejdspartnere
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.