CrowdNerds

Finansiering er blot én af 5 grunde til at lave crowdfunding

Skrevet af: Louise Bech Junge, CrowdNerds
Udgivet: September 2021

 

Mange danskere har hørt om crowdfunding, men kender ikke detaljerne i begrebet. Derfor tager vi lige en kort introduktion her. 

Crowdfunding er finansiering via den brede masse – crowden. Den brede masse afgør, hvilke projekter, der er værd at satse på ved at støtte de projekter, de har mest tiltro til, med egne midler. 

Der findes fire forskellige former under crowdfunding-begrebet. Kort fortalt spænder de fra ren donation til køb af ejerandele i virksomheder. 

I denne blog dykker vi ned i fordelene ved den reward-baserede crowdfunding-model. Har du hørt om platforme som Kickstarter eller Coop Crowdfunding, så er det netop denne type crowdfunding, de arbejder med.

I reward-baseret crowdfunding køber folk en reward, typisk et fysisk produkt, via en kampagne på nettet. I kampagnen opstilles et finansieringsmål, som skal opnås inden for typisk 30-60 dage. 

Udover finansieringen, så byder crowdfunding på nogle klare fordele, der er svære at opnå på anden vis og i så effektiv form. De bliver præsenteret her, og viser tydeligt hvorfor crowdfunding er så meget mere end ”blot” finansiering. 

 

 

De 5 grunde til at du skal lave crowdfunding

Validering

Crowdfunding er din genvej til at opnå validering – eller det modsatte – af dit produkt. Der findes næppe andre metoder, hvor du med et forholdsvist lille budget, kan teste dit produkt og din kommunikation af på fremmede mennesker på en så effektiv måde. 

Forestil dig, at du har fået leveret 1.000 t-shirts hjem i farven lilla, for så at finde ud af, at forbrugerne vil have den i grøn. Eller at du har skabt et produkt, som forbrugerne ganske enkelt ikke vil betale for. Dét kan du direkte teste af via crowdfunding uden først at skulle lægge en stor bestilling hos din producent.

 

Eksponering

Rigtig, rigtig mange mennesker følger og holder øje med, hvad der rykker inde på crowdfunding-platformene. Verdens største reward-baserede platform, Kickstarter, har over 25 millioner besøgende om måneden fra hele verden. Selvom man som udgangspunkt selv skal drive trafik ind på sin kampagne, er der altså potentielt tusindvis af mennesker, der aldrig har set eller hørt om dit produkt før, der pludselig får øjnene op for det. 

 

Community-skabelse

Crowdfunding er et genialt fundament for skabelsen af et blomstrende community. Det er det, fordi du med en crowdfunding-kampagne lægger op til at tage forbrugeren i hånden og invitere dem med på jeres rejse. Studier viser sågar, at netop dét er en afgørende motivationsfaktor for folk, der støtter crowdfunding-projekter. 

 

Salg før produktion

Med crowdfunding sælger du produkterne, før du egentlig har dem i hånden. Det betyder først og fremmest, at du ikke står med håret i postkassen rent likviditetsmæssigt, men også at du ved præcis, hvor mange du skal bestille hjem fra din producent, når din kampagne er færdig. 

 

Finansiering

Finansieringen er naturligvis hjertet i crowdfunding. Mange virksomheder benytter crowdfunding til at finansiere åbning af ny butik, videreudvikling af et spændende produkt eller lancering af et innovativt produkt. For mange virksomhedsejere er det helt afgørende her, at de hverken sætter sig i gæld eller tvinges til at sælge ud af ejerandele i virksomheden. 

 

Crowdfunding er altså en hel strategi, man som virksomhed kan benytte. Det skal dog understreges, at det ikke er nemt at lave en succesfuld crowdfunding-kampagne – ca. 1/3 af alle kampagner på Kickstarter når i mål. Det kræver både tid og ressourcer, men kan være genialt, hvis crowden kan lide dit produkt eller dit projekt. 

 


---------------------

Louise Bech Junge er indehaver af CrowdNerds, der hjælper virksomheder med at lave succesfulde crowdfunding-kampagner. Læs mere om crowdfunding på www.crowdnerds.dk

 

Samarbejdspartnere

samarbejdspartnere
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.