Skrevet af: Peter Vilstrup
Udgivet: September 2021
Få mere indsigt i Crowdfunding med denne artikel om virksomheden FableWood. Medstifter Rasmus Fiil Svarrer kommer her med historien og deres erfaringer med Crowdfunding.
Vi laver magnetiske træfigurer i høj kvalitet. Tænk Kay Bojesen med magneter, hvor du gerne må lege med dyrene. Dele fra dyrene kan kombineres så du kan bygge dine egne sjove fabeldyr. Du kan fx sætte krokodillens hoved på gorillaen og give den papegøjevinger. Det skaber et univers af figurer, der kan følge dig gennem livet og både være underholdende som legetøj samtidig med, at det kan pynte på hylden. Det er i hvert fald det, vi stræber efter, og det er også noget, der bliver rigtig godt modtaget af vores kunder.
Da vi stiftede FableWood og startede ud med at få lavet nogle retvisende prototyper, var der mange, der viste begejstring og opbakning til projektet. Det var bekræftende, men vi manglede den slags validering, der følger med, når folk stemmer med deres tegnebog og er villige til at betale for det produkt, vi viser dem. Det kunne vi få med crowdfunding, og siden vi ikke havde penge eller mulighed for at låne i banken var det en fantastisk mulighed at bruge crowdfunding til at se om projektet kunne flyve.
Heldigvis havde vi i Kristian Sidelmann (medstifter) en fantastisk ressource, da han kunne filme og klippe crowdfunding-videoen selv. En god video er et bærende element til en Crowdfunding kampagne så vi lagde rigtig meget energi i den, og det gav heldigvis pote: Vi endte med at samle 380.000 kroner ind på vores første kampagne uden at have brugt en krone på markedsføring. Det gav os blod på tanden og en tro på, at der var muligheder i konceptet.
Vi var så heldige at kunne bruge den validering over for en gruppe investorer, der forelskede sig i vores case og troede nok på os og på idéen til at skyde et større beløb ind i virksomheden. Det gav os mulighed for at opbygge et større varelager og gå fuld tid på projektet.
Sådan ser produkterne fra FableWood ud
Siden har vi lanceret 3 yderligere crowdfunding-kampagner, hvoraf den ene i skrivende stund er live og har rundet en kvart mio. kroner på det første døgn. Vi har lært meget af at lave gentagne kampagner, og vi har også en mere struktureret og professionel tilgang, når vi lancerer en ny kampagne. Vi bruger rigtig meget energi på at udbygge vores mailingliste og fortælle om nye kampagner derigennem. Det er en fed følelse at høste frugten af det hårde arbejde, når en kampagne tager fart, for der ligger en masse forarbejde forud for en kampagne.
Vi bruger i dag de her lanceringer som et fast værktøj til at udbrede kendskabet til vores brand og vores produkter samtidig med, at vi får data på, hvilke produkter, der er mest interesse for. Og så rammer vi en gruppe kunder, som vi ikke ellers har lige så nemt ved at få til at købe vores produkter. Vores omsætning på crowdfunding fordeler sig, så det er ca. 35% af kunderne, der er fra Danmark – resten er fra udlandet. Navnligt USA skiller sig ud, da der er mange amerikanere på Kickstarter, som vi bruger som platform til vores kampagner. Det tal er langt fra, hvad vi ellers ser i vores egen webshop, hvor næsten alle vores kunder er fra Danmark.
Inden man kaster sig ud i crowdfunding, kan det være en god idé at lave lidt research. Vi har lavet en lille oversigt over Kickstarter nedenfor.
Med deres 4. kampagne på Kickstarter er FableWood ved at have samlet nogle gode do’s & dont’s sammen, her er de:
Afklar
Nice to know
Crowdfunding Checklisten
Vi har lavet en lille checkliste, som vi selv følger, når vi lancerer en ny kampagne.
Det er ikke sikkert den passer til alle typer crowdfunding eller produkter, men det er blevet en opskrift, som har vist sig nyttig for os:
Derudover er der selvfølgelig en masse arbejde, når kampagnen er ovre med rent faktisk at få produkterne i hænderne på de folk, der har bestilt dem. Der er desværre eksempler på kampagner, hvor skaberne bag har lovet for meget, og ender med at skuffe med enten et ringere produkt, meeeeget lange leveringstider eller endda at folk aldrig modtager det de har bestilt.
Derfor kan det være en rigtig god idé at fremlægge en ærlig og realistisk plan overfor dine kunder, så de føler sig trygge ved at bestille varer hos dig. Og selvfølgelig være åben og hurtig til at melde ud, hvis der opstår uforudsete udfordringer, hvilket man roligt kan forberede sig på.
Vores oplevelse har været en utrolig stor velvilje fra vores “backere” (som kunder kaldes i crowdfunding lingo) ved, at vi har talt åbent om vores udfordringer og fremlagt vores planer for at tackle dem.
Og det bliver også belønnet, at folk føler sig godt behandlet og får et produkt, der lever op (eller overgår) deres forventninger. Vi kan i hvert fald se mange tilbagevendende backere, og det er altid et glædeligt gensyn, der motiverer os til at forbedre os hver gang vi laver noget nyt.