Skrevet af: Peter Vilstrup
Udgivet: September 2021
Statistikken peger på, at det handler om at komme godt fra start. Selvom en crowdfundingkampagne på 30 eller 60 dage kan virke som et marathon at skulle igennem, så er du nødt til at spurte fra startskuddet af. Kampagner der på den første uge opnår 30% af målet har større sandsynlighed for at komme i mål.
Her bliver der gennemgået en lang række af aktiviteter og tips til at få din kampagne i mål på bedste vis.
I opbygning af din crowdfundingkampagne er det værd at skrive sig bag øret, at der findes forskellige arketyper af støttere. Dette kan gøre det nemmere for dig at skulle kommunikere ud til dine potentielle støttere.
Filantropen, det er den støtter, som synes om det gode formål, der er at støtte andre. Især hvis din kampagne omhandler noget, der gør gode ting for miljøet, lokalområdet osv., så vil der være flere filantroper blandt dine støttere.
Tilbudsjægeren, denne type af støttere er på udkig efter det gode tilbud blandt dine rewards. Eftersom rewards oftest sættes til en rabatpris under den normale salgspris, så er der flere forbrugere derude, som opsøger disse tilbud og af den grund lægger penge i lige netop dit projekt.
First mover, her er en støtter, som elsker at være den første på blokken med ‘det nye produkt’. En stor del af crowdfunding handler om at skabe dugfriske produkter, som ingen har set før. Det er for denne gruppe støttere derfor en motivationsfaktor, at være blandt de allerførste til at få fingrene i produktet.
Crowdfunding kan ses som et testlaboratorium for din virksomhed og dit produkt. Du kan nemlig prøve en masse aktiviteter af i crowdfundingens navn. Muligvis opdager du nogle tiltag, som bare fungerer super for dig, som du bagefter kan inkorporere i din normale virksomhedspraksis. På den anden side, bliver du også klogere på, hvilke aktiviteter som ikke falder i din eller dine kunders smag. Dette gør forhåbentlig ikke skade på dit omdømme, da din kampagne udløber inden for den nærmeste fremtid.
Man kan snakke om, at crowdfunding på mange punkter ofte er mere en marketingkampagne end en fundraiser i klassisk forstand.
Det er oplagt at bruge dine sociale medier til at komme ud til dine følgere og få dem ind på din crowdfundingside. Det anbefales dog ikke at spamme folk med crowdfunding-indhold hele tiden. Prøv at hold en fornuftig balance med dit normale indhold og indhold relateret til Crowdfunding. Denne balance kan sagtens hedde 50/50, men prøv også at tage en temperaturmåling på dine følgere, om de drukner i dine opslag om crowdfunding.
Gør brug af dine funktioner, som sociale medier tilbyder. Dette kan være at gå live eller lave korte videoer, hvor du fortæller, hvordan det går med kampagnen eller annoncere forskellige nyheder. I foråret 2021 havde den danske virksomhed Skovhaver.dk stor succes med at gøre brug af denne funktion, da de lagde videoer op fra deres planteskole.
Derudover kan en idé også være at afholde konkurrencer eller giveaways på sociale medier til at komme ud til endnu flere mennesker.
Selvom folk allerede har hjulpet dit projekt, så må du ikke glemme dem. Du skal huske at pleje din crowd. Dette kan du selvfølgelig gøre ved at opdatere dem på sociale medier, men du kan også have andre tricks oppe i ærmet.
Lyt efter hvad de efterspørger. Man kan nemt se sig blind på sin kampagne og tro, at man gør det lige efter bogen og uden problemer, men ofte er det en fordel at stoppe op en gang imellem og lytte til, hvad crowden siger. Det kan være de efterspørger særlige rewards eller er interesserede i at vide mere, om særlige ting ved din virksomhed. De vil gerne blive hørt, så slå lytteørene ud og tag bestik af, hvad de fortæller dig.
Brug crowden. Dine støttere har allerede udvist stor interesse i dig og dit projekt, så derfor vil de gerne stå til rådighed for at hjælpe dig mere. Du kan inddrage din crowd ved at spørge dem til råds med forskellige ting ved dit projekt og dit produkt. Det kan være du er usikker på, hvordan indpakningen eller designet skal være, du har måske to-tre designs at vælge imellem. Så er det en meget oplagt mulighed at tage fat i dine støttere og høre dem ad. De vil med stor sandsynlighed elske at blive inddraget i processen og derfor mere tilbøjelige til at dele dit projekt med deres venner og bekendte.