Henover foråret og starten af sommeren har Jakob Jessen og Mads Krarup prøvet kræfter med finansieringsformen, crowdfunding. Ikke nok med, at det lykkedes at komme i mål, så blev de også overfinansieret - her er deres crowdfunding-rejse:
Jakob og Mads er indehaverne af virksomheden Skovhaver.dk, som de har drevet sammen gennem de sidste to år. Det handler om at designe både små og store haver efter principperne fra en rigtig skov, hvor bl.a. der er fokus på spiselige og spændende planter i flere lag.
“Det hedder en skovhave, fordi vi prøver at efterligne en masse af de faktorer dynamikker, der er ude i en skov, så vi prøver faktisk at arbejde med naturen i stedet for imod den”, fortæller Jakob.
I håbet om at få virksomheden til at spire og vokse sig større, kastede Jakob og Mads sig ud i et finansieringsprojekt - crowdfunding.
Hvad er crowdfunding?
Denne måde at rejse kapital på kan næsten oversættes til folkefinansering. Det er altså ikke hos banken eller større investorer, som du skal ud og finde pengene hos. Her er det op til folket at afgøre, om du skal støttes økonomisk for at få dine planer, idéer og projekter finansieret.
Det er nok kun fantasien, der sætter grænsen for, hvad der kan crowdfundes, det er alt fra musikalbum til elektriske cykler. Fælles er dog, at du opretter en kampagne med et økonomisk mål, som skal nås inden kampagnetiden (ca. 30-60 dage) løber ud.
Crowdfunding stammer fra USA, men er i gevaldig vækst i Danmark, hvor vi ser mere og mere til det. Der findes forskellige former for crowdfunding med donations-, reward-, låne- og aktiebaseret crowdfunding. Skovhaver.dk har i denne omgang gjort brug af den rewardbaseret, hvor dem som støtter kampagnen får en modydelse i form af forskellige produkter og tilbud.
Store ambitioner og danske realiteter
En halv million til opførsel af en lade, der kunne fungere som lager, pakkecentral og værksted - det var det oprindelige mål, som Jakob og Mads lagde for dagen, da de overvejede at lave en crowdfunding-kampagne.
De har specialiseret sig i at lave design af haver i skovhave-stilen ved bl.a. at afholde webinar og workshops, men deres store problem er, at de ikke har kapaciteten til selv at holde de planter, som indgår i deres designs. Det vil de gerne lave om på.
Crowdfunding i Danmark er på vej frem, men Jakob og Mads indså hurtigt, at 500.000 er et meget højt beløb at opnå på en 60-dags kampagne. Gennem kyndig vejledning fra crowdfunding-ekspert, Louise Bech Junge fra CrowdNerds og COOP Crowdfunding, blev Jakob og Mads sporet mere ind på et realistisk og opnåeligt mål.
Kampagnens formål blev derfor at rejse 100.000 kr. til at udvide og udbrede Skovhaver.dk’s planteskole i Gislev på Fyn, hvor Jakob bor.
“Vi ville rigtig gerne skabe en planteskole, hvor du kan smage på tingene, og hvor du kan røre ved tingene, hvor det ikke bare er rækker af planter, der står, og så kan du også læse lidt på et mærkat. Her skal du komme ud og opleve det”, fortæller Jakob.
At gå crowdfunding-vejen
Tilbage i starten af marts i år blev Skovhaver.dk og deres crowdfunding-kampagne udvalgt til at være case-virksomhed i projektet ‘Crowdfunding i landdistrikterne’, hvor de i samarbejde med Dansk Iværksætter Forening, Landdistrikternes Fællesråd og Dansk Industri skal være med til udbrede kendskabet til finansieringsformen i landdistrikterne ude i Danmark.
Som led i projektet har Jakob og Mads fået sparring og opbakning i forbindelse med deres crowdfunding-kampagne.
“Vi havde ikke erfaring med crowdfunding fra andre projekter. Vi har en masse gode idéer og viden, men vi har kun 24 timer i døgnet og vi er godt klar over, at man ikke kommer sovende til en god og effektiv crowdfunding-kampagne, derfor havde vi brug for professionel hjælp til dette” fortæller Jakob og Mads.
Sammen med projektets partnere, eksperter og COOP Crowdfunding fik Jakob og Mads stablet en kampagne på benene, som blev lanceret i begyndelsen af maj.
Hele processen med crowdfunding har været meget ‘learning-by-doing’ for Jakob og Mads, der også har givet dem muligheden for at prøve nye markedsføringsaktiviteter af. Gennem særlige nyhedsbreve, fysisk pop-up bod i Odense og korte video check-ins på sociale medier, har været nogle af de tiltag, som Skovhave-fyrene har gjort brug af for at få støttere ind på deres kampagne-side.
Og selvom dette lyder meget kontrolleret og velovervejet, så har crowdfunding-vejen også budt på flere overraskelser og behov for tilpasninger.
Den næsten uundgåelige stillestående midterperiode
Den klassiske crowdfunding-kampagne vil opleve, at der er sprudlende aktivitet på kampagnen i de første par dage ved lanceringen. Ens netværk er blevet gjort opmærksom på, at kampagnen snart søsættes, og man har måske allerede fået nogle sikre støttere i hus.
Dette scenarie kan Skovhaver.dk nikke genkendelig til, og især også hvad der skete bagefter. For nyhedsværdien siver hurtigt ud, og så rammer den stillestående midterperiode, hvor der er langt mellem støtterne. Målet på de 100.000 kr. ser derfor svært ud at nå.
I denne periode skruede Jakob og Mads op for kreativiteten og prøvede sig frem. Det der i sidste ende virkelig rykkede var, at lytte til crowden.
Det kan lyde så simpelt, men nogle gange ender man med at være låst så fast i sin egen lille boble, at man glemmer at tage bestik af omgivelserne. Men det hedder crowdfunding af én grund - det handler nemlig om crowden.
Slutspurten sættes ind
Skovhaver.dk’s crowdfunding-kampagne var reward-baseret, og derfor havde Jakob og Mads opstillet en håndfuld forskellige rewards, som varierende i type og beløb. Alt fra en skovhaveplakat til 150 kr. til ‘Den store skovhave pakke’ til 995 kr.
Men rewards er ikke låst fast ved crowdfunding, man har muligheden for at tilføje flere rewards undervejs. Og her lyttede Jakob og Mads til deres netværk af potentielle støttere og fandt ud af, at noget manglede.
Flere havde nemlig efterspurgt en gavekort-mulighed, hvor de kunne støtte nu og så senere gå ind på webshoppen og udvælge de planter og træer, der lige passer i ens have.
Så sammen med en større virksomhedsreward, så oprettede Jakob og Mads ‘Støt og høst (senere) - Tilgodebeviset’, og henover den sidste uge af kampagnen formåede disse to rewards at rejse 21.000 kr.
Den levende planteskole blomstrer snart op
Jakob og Mads’ slutspurtede sig derfor i mål og de stoppede ikke på 100.000 kr. men endte simpelthen med at rejse 117.505 kr. på deres 60-dages kampagne på COOP Crowdfunding.
150 støttere var den crowd, der synes om Skovhaver.dk’s idé, og som nu er med til at skabe den levende planteskole i Gislev.
Jakob og Mads er nu ved at gøre klar til at sende de mange forskellige rewards ud til alle støtterne, og ellers så glæder de sig bare til at bruge deres finansiering.
Omkring det at lave en crowdfunding-kampagne siger Jakob og Mads: “Det er hårdt arbejde og kræver mange timer. Det kræver også, at man er meget aktiv på de sociale medier, hvilket til tider kan være udfordrende for os. Ud over timer kræver det også en del markedsføring, der koster penge. Så der er en balance i forhold til investeringer og afkast, der kan være svær at gennemskue. Vi skal jo også levere produkter for det indsamlede beløb, så bundlinjen er vigtig at holde fokus på.”
Peter Vilstrup fra Dansk Iværksætter Forening har fulgt Skovhaver.dk’s crowdfunding-rejse fra sidelinjen af, og om deres kampagne siger han: “Jakob og Mads har virkelig taget denne opgave at lave en vellykket crowdfunding-kampagne til sig. De har lært utroligt meget undervejs og udover en stor sum penge, har deres kampagne også været med til at skabe et stærkere fællesskab omkring konceptet med skovhaver. Jeg glæder mig til at følge Jakob og Mads’ videre færden og håber, at de gør brug af nogle af de aktiviteter, som de fandt brugbare ved kampagnen. Mon ikke skovhaver bliver et mere gængs koncept i fremtiden og lad os se, om dette var Skovhaver.dk’s sidste crowdfunding-projekt, det håber jeg ikke.”