Skrevet af: Sofie Gøgsig Holmsberg
Udgivet: Juni 2021
Casju er en virksomhed med et større formål end blot at tjene penge. I virksomheden udnyttes det, der ellers ville være blevet kasseret i produktion af cashewnødder. Hermed mindskes madspil og der skabes flere jobs. Casjus succes skyldes bl.a. finansieringsformen crowdfunding.
Marianne Duijm er founder af fødevarevirksomheden Casju. Hun fik idéen til Casju i 2018, hvor hun skrev speciale om cashewnøddens værdikæde i Tanzania. Her startede ønsket om at udnytte cashewfrugtens potentiale. Cashewfrugten er den frugt, som cashewnødden gror på. Det vil sige, at for hver eneste cashewnød, der spises, er der en hel frugt, der er går til spilde. ”Jeg synes det virkede utroligt ulogisk, at der fandtes meget få initiativer i Afrika om at udnytte denne frugt. Samtidigt så jeg der herhjemme var stor fokus på bekæmpelse af madspild, transparente værdikæder og efterspørgsel på bæredygtige og innovative produkter”, fortæller Marianne. Derfor fandt hun på at lave plantebaserede karameller med cashewnøddens frugt. Med missionen om at mindske madspild og give de afrikanske landmænd, som dyrker cashewnødder en ekstra indtjening skabte Marianne Casju.
For Marianne er friheden ved iværksætteri yderst fordelagtig. Det betyder, at der ikke er langt fra tanke til handling. Dog kommer friheden også med en stor portion ansvar og mange svære beslutninger, som skal tages. Om det fortæller Marianne: “Som 'enkeltmands' startup kan det være svært at skulle stå med de større beslutninger selv. Heldigvis har jeg et godt netværk af venner og mentorer, som hjælper mig på vej”. At starte egen virksomhed er selvfølgelig en mundfuld, men drømmene om, hvad det kan blive til virker til at overskygge udfordringerne. Marianne drømmer bl.a. om, at cashewfrugten bliver en mere kendt og ”eftertragtet” frugt, både lokalt i Tanzania, men også i Danmark. “Om et par år håber jeg, at Casju kan sende nogle containers med cashewfrugt til Europa i stedet for de par 100 kg jeg arbejder med i øjeblikket, og på den måde gøre en forskel for flere lokale småbønder i Tanzania”, fortæller Marianne.
Til at udbrede kendskabet til Casju, samt rejse kapital har Marianne gjort brug af finansieringsformen crowdfunding. Med denne form er det op til folket at støtte kampagnen, hvis de synes om idéen. Marianne har gjort brug af rewardbaseret crowdfunding, hvor man som støtter får en modydelse til gengæld for den økonomiske opbakning.
Casju gennemførte deres første crowdfunding-kampagne i efteråret 2020. Kampagnen oprettede Marianne bl.a. for at verificere om der var et marked for cashewfrugt-karamellerne. Til hendes held var der rigtig stor interesse for produkterne, og mange mennesker synes om konceptet. Derfor har hun også haft modet til at oprette endnu en crowdfundingkampagne. Denne gang for at indsamle midler til at installere nogle faciliteter i Tanzania til at forælde cashewfrugterne samt kokosnødder. Projektet er sat i værk sammen med virksomheden, BoaVida, som bl.a. allerede sælger cashewnødderne fra fabrikken i Danmark. Til kampagnen har Marianne gjort brug af Coop Crowdfunding. “Coop Crowdfunding platformen er super god og nem platform at komme i gang med. Crowdfunding teamet er gode til at hjælpe og vejlede omkring tekst, video og rewards og de har meget erfaring indenfor dette. Desuden har de mange brugere inde på platformen som er indstillede på at støtte innovative produkter”, fortæller Marianne.
Mariannes chokoladekarameller lavet med cashew-frugten
For Marianne og Casju er crowdfunding den helt rigtige finansieringsform. Det er nemlig en god mulighed for at teste, om man har et attraktivt produkt, som andre er villige til at støtte op om. Samtidig har crowdfunding også den fordel, at hvis du ikke når dit mål, er der ingen udgifter, der går tabt. “Derudover kan det også være en god måde at få noget kapital til at investere fx i noget emballage eller i vores tilfælde udstyr til Tanzania. Så har du allerede ”kunderne” og pengene inden man skal investere/købe udstyret. Det er virkelig smart”, tilføjer Marianne.
Til andre, der overvejer at gå i gang med en crowdfunding kampagnen, lyder rådene fra Marianne bl.a., at man skal gøre sin kampagne personlig. Sommetider kan det være svært at få øje på founderen af virksomheden, men det er Mariannes overbevisning, at backers i høj grad investerer i personerne lige så meget som de investerer i virksomheden. Derudover er det også vigtigt at tilbyde rewards, som rammer bredt: “Tænk især her value for money. Selvom folk støtter dit projekt, så forventer de også at få noget for pengene”, fortæller Marianne. Derudover tror hun også på, at samarbejder på tværs af startups eller virksomheder er med til at nå et bredere publikum og give projektet troværdighed. Det er bl.a. også derfor hun denne gang er gået sammen med BoaVida. Se kampagnen her.