Byg dit fællesskab - Crowdfunding er ikke det samme uden et crowd

Skrevet af: Peter Vilstrup
Udgivet: September 2021

 

Er du klar på at sætte sejl på din egen crowdfunding-kampagne? Så er noget af det vigtigste at have styr på: hvem der er med ombord på rejsen. For crowdfunding handler om ‘crowden’. Det betyder, at alle de mennesker, som potentielt kan støtte din kampagne. Dette indebærer både dine nærmeste venner og familie, arbejdsmæssigt netværk og folk, som du aldrig har stiftet bekendtskab med før.

Det er lettere sagt end gjort at få folk samlet og forberedt på at skulle støtte din kampagne. Dit forberedelsesarbejde henimod kampagnelanceringen er altafgørende for, hvordan dit ‘crowd’ tager imod kampagnen, og om de overhovedet er klar på at lægge penge i projektet. 

Her er nogle af de gængse metoder, som du kan bruge, når du skal stable dit crowd på benene - klar til at støtte din kampagne.

 

Listen med de nærmeste

Et rigtig godt sted at starte er ved at opstille en decideret liste over alle dem, som du på forhånd kender og tænker, at de nok gerne vil støtte dig. Det kan være familiemedlemmer, venner, professionelle bekendte og hvem du ellers har kontakt med. Få dem skrevet ned på en liste, tag kontakt til dem og hør dem omkring dit projekt. På den måde kan du med stor sandsynlighed få nogle “sikre støttere”, altså en gruppe af personer, som du med sikkerhed ved, at de vil være med til at rejse kapital, så snart kampagnen lanceres.

 

Landing-site - så alle kan være med

Hold dig ikke kun til de nærmeste, udvid netværket. En nem måde at gøre dette, er ved at lave et landing-site, altså en hjemmeside, hvor du kan henvise folk til. Hovedelementet på dette landing-site er, at folk skal indtaste deres e-mailadresse, så du kan kontakt dem direkte med nyheder, opdateringer og vigtigst af alt, når kampagnen lanceres.

Denne hjemmeside kan være det centrale og faste sted, hvor folk kan læse mere om kampagnen, og hvor du indsamler e-mails. Jo større en e-mail liste du har, desto flere vil med stor sandsynlighed støtte din kampagne.

En landing-site er også delbar, så dine trofaste følgere vil selv kunne bringe budskabet om kampagnen videre, uden at du behøver gøre noget. Et tip til landing-sitet er at give folk en god grund til at skrive sig op på e-mail-listen, dette kan være med rabat til rewards, udvalgte rewards, særlig ekstra- eller baggrundsmateriale. Du skal pleje dine potentielle støttere, så de næsten sidder på kanten af deres stol for at få lov til at støtte din kampagne, når chancen byder sig.

 

Skab mystik og gør den personlig 

Lad vær med at give alle detaljer væk i en omgang på din landing-site, skab mystik omkring din kampagne, ved kun at løfte sløret for, hvad der præcis skal ske. Derved bliver folk ekstra nysgerrige omkring din kampagne, og giver dem større lyst til at følge rejsen og blive klogere undervejs. Derudover er det en god idé at personliggøre landing-sitet. Folk vil gerne se, hvem de støtter, så gem ikke dig selv, men træd frem i lyset. Dette kan være med billeder eller videoer af folkene bag, udtalelser og citater. 

 

Mail - den direkte kanal til de interesserede

Selvom e-mail marketing kan virke gammeldags, så kan man ikke benægte, at det er en direkte kanal til personer, som bevidst har vist interesse i dig, din kampagne og dit produkt. Ved at gøre brug af mail frem for udelukkende sociale medier, så undgår du algoritmer og andre barrierer, som er kendetegnende for  sociale medier. 

En mail kan nemt blive overset, et hurtigt blik og så er man videre. Derfor skal du skabe det, der hedder ‘sense of urgency’, som oversat til dansk betyder: følelse af akut behov. Altså at få folk til at reagere nu og her. Vi kender det fra det at bestille hotelværelse, hvor der ofte står ‘kun 1 værelse tilbage’. Så bliver man nødt til at træffe en beslutning med det samme. Og dette gælder også din kampagne. Du kan i dine mails til folk fortælle om den tidsbegrænsede Early Bird reward, du har lavet, eller om hvordan der kun er 5 enheder tilbage af en særlig reward. Det er især essentielt at få folk konverteret ved kampagnens lancering af. Ved crowdfunding er der ofte en snebold-effekt, hvor at én støtte bliver hurtigt til to, tre osv. På den måde jo flere folk, der støtter fra start af, jo hurtigere vil ‘bolden rulle’. 

 

Brug de sociale medier - folk er allerede samlet dér

Et andet betydningsfuldt ben af det at opbygge ens crowd er sociale medier. Hvis du ikke allerede har sat din virksomhed op som konto på sociale medier, så er crowdfunding en god anledning til det.

Det er dog væsentligt at være i gang i tilpas tid før lanceringen af din kampagne. Du vil nok opleve udfordringer ved at starte op to uger før - så start gerne et par måneder i forvejen og begynd at opbygge forventningerne hen imod kampagnen.

Sociale medier er fremragende til at få dine følgere til at dele dit indhold, så budskabet kommer længere ud end dine nære cirkler. Du kan overveje at have dit eget #hashtag i relation til din kampagne som du anvender ved opslag på sociale medier. Derved er det muligt for interesserede at få indblik i alt det indhold, som vedrører dig og din kampagne.

Man kommer heller ikke udenom, at sociale medier fungerer bedst, hvis man spytter penge i det. Og ved at have betalt annoncering gennem reklamer har du også muligheden for at få folk ind i din fold, som senere kan blive til støttere af din kampagne.

 

Events og forums - fang folk i øjenhøjde

Crowdfunding er stadig et nyt begreb for mange danskere, og derfor kan det være en stor hjælp, både for dig og for interesserede, hvis I ser hinanden i øjnene. Det kan være til lokale events eller ved en pop-op butik. Her kan du og dine potentielle støttere sætte ansigt på hinanden, hvilket kan gøre det mere betryggende for folk, hvis de overvejer at støtte din kampagne. Her har du også chancen for at forklare uvidende folk, om hvad crowdfunding indebærer, og hvordan de kan støtte dig.

Både kick-off og after-party events er udbredte ved crowdfunding. I anledningen af, at du enten sparker gang i din kampagne eller skal fejre, at den er kommet i mål, så kan du invitere netværket og crowden til særlige events. Dette kan give folk en ekstra lyst til at støtte op om kampagnen og være en del af dit crowd.

Du kan også fange folk i øjenhøjde digitalt gennem forums, Facebook-grupper m.m., der handler om emner, som er relateret til dit produkt eller service. Hvis dit produkt eller service henvender sig til en særlig niche, så findes der med garanti et online fællesskab for dette. Og her har du mulighed for at tappe ind i det, og få støttere og feedback på din kampagne.

NB! Det er vigtigt at pointere, at mange af disse råd både kan bruges før lanceringen eller som aktiviteter under selve kampagnen.

 

Afsluttende bemærkning

Rewardbaseret crowdfunding kan ses som kortsigtet, da du laver kampagnen, får finansieringen og så realiserer dit projekt. Det er en proces, som kan tage under et halvt år at komme igennem og være færdig med - og hvad så?

Hele denne community-building - oprettelse af et fællesskab kan blive en langsigtet fordel for dig. For selvom du er kommet i mål og leveret dine rewards til alle støtterne, så behøver dette ikke være enden. Erfaringer fra tidligere crowdfundingkampagner viser nemlig, at folk som har støttet ofte er interesseret i at følge dig og din virksomhed efterfølgende. Dette kan komme til gavn ved nye produktlanceringer, opdateringer i virksomheder eller simpelthen en crowdfundingkampagne nummer to. 

Tænk dette ind i din forrentningsudvikling, når du går i gang med crowdfunding - det fællesskab du bygger op lever videre efter kampagnen er i mål.



 

Her kommer Louise Bech Junge fra CrowdNerds med sine bedste råd til at opbygge dit crowd

Samarbejdspartnere

samarbejdspartnere
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.