Bloggen

Kunsten at skrive indhold der sælger dit produkt – Indhold 2. del

Mellem dine ører sidder hjernen, som er universets hidtil mest udviklede objekt. Hver dag træffer din hjerne beslutninger baseret på dine følelser, din logik og dit instinkt.

Den bedste måde at illustrere hvor meget din hjerne kan, er ved at forstille dig at du cykler på en travl cykelsti.

Pludselig kommer der en scooter racende bagfra og slår dig ud af kurs. Straks overtager dit overlevelse instinkt din dømmekræft, og sørger for at du ikke styrter med hovedet ned i asfalten. Når du ikke længere er i fare for at komme til skade, så overtager dine følelser situationen. Du bliver lettet over at undvige styrtet og irriteret på føreren af scooteren. Til sidst vil du forsøge at analysere situationen logisk. Din logik vil finde en løsning på situationen i fremtiden. Det kan være at du fremover kun cykler i højre side af cykelstien, eller at du er meget opmærksom på lyden af scootere i trafikken.

Hvis du vil skrive indhold der sælger, så er du nødt til at forstå beslutningsprocesserne i din kundes hjerne. Vægtningen mellem følelser, logik og instinkt skal tilpasses de beslutningsprocesser der er omdrejningspunktet for dit produkt.


kunsten at skrive indhold content der sælger dit produkt instinkt logik

Sådan træner du dig selv i at skrive indhold til din kundes hjerne

Jeg vil anbefale alle tekstforfattere at tage udgangspunkt i 4 essentielle principper:

1. Diagnoser din kundes problem:

Stil alle de rigtige spørgsmål og lyt ydmygt til dine kunders spørgsmål. Din kundes spørgsmål dækker ofte over ubevidste problemer. Kombiner din ekspertise med de underliggende problemer du finder frem til. Diagnosen handler ikke om dig eller dine tilbud, men udelukkende om din kundes problem.
PS: Google Analytics er dine ører og øjne på internettet.

2. Forklar det unikke ved din løsning:

90% af alle webshops i Danmark hævder, de er de bedste eller største på markedet. Du er nødt til at forklare det unikke ved din løsning. Hvordan virker din løsning sammenlignet med konkurrenternes? Hvordan virker din løsning over tid? Hvordan virker din løsning øjeblikkeligt?

3. Demonstrer fordelene ved din løsning:

En ting er at hævde hvorfor ens løsning er unik, noget andet er at demonstrere løsningen. Din demonstration er beviset på din løsning virker. Kontrast er et af de bedste værktøjer til at demonstrere løsninger. Brug eksempelvis et før og efter billede.

4. Tilbyd løsningen smertefrit:

Det kan virke som en selvfølge at du skal tilbyde køb af dine produkter smertefrit, men det er desværre langt fra normen. Gør din call to action salgsknap og dit salgsflow så synligt og brugervenligt som overhovedet muligt. Konverteringsoptimering er nøgleordet i en smertefri løsning.

 

Vil du være en ”content marketing ekspert” eller en rigtig dygtig tekstforfatter?

Tilbage i 1951, på et universitet i New York, præsenterede en mand ved navn Theodore Sturgeon, en tommelfingerregel som sidenhen er blevet kaldt Sturgeon’s law.

Sturgeon’s lov siger i alt sin enkelthed at ”ninety percent of everything is crap”. Theodore Sturgeon’s udtalelse refererede dengang til science fiction filmgenren, som ofte fik meget hård kritik på grund af filmenes dårlige kvalitet. Theodore Sturgeon’s pointe var at sciene fiction genren er en kunstform, og at man i stort set alle andre genre også kunne konstatere at størstedelen af produktionerne var af dårlig kvalitet.

Sturgeons lov er lige så aktuel i dag som den var i 1950’erne.

Alene i online verdenen gælder Sturgeons lov på content marketing, søgemaskineoptimering, Adwords, konverteringsoptimering, social media - og listen kunne blive ved længe endnu.

”Ninety percent of everything is crap”

Det betyder ikke, at alle content marketingkonsulenter laver crap arbejde.
Det betyder ikke, at alle søgemaskineoptimeringskonsulenter laver crap arbejde
Det betyder ikke, at alle AdWords konsulenter laver crap arbejde.
Det betyder ikke, at alle konverteringsoptimeringskonsulenter laver crap arbejde.
Og det betyder slet ikke, at alle social media konsulenter laver crap arbejde.

Det betyder tværtimod, at der findes en lille håndfuld dygtige mennesker indenfor hver genre, som har mestret kunstformen indenfor deres arbejdsområde (De 10 %).

Hvis du gerne vil være content marketing ekspert, så værsgo. Det kræver ikke noget at arbejde at kalde sig selv det. Men hvis du gerne vil lære kunsten at skrive indhold der sælger, så er du nødt til at være en rigtig dygtig tekstforfatter.

Tag udgangspunkt i de 4 essentielle principper i mit indlæg. Læs, skriv, læs, skriv, læs, skriv.

Glem alt om de magiske formularer til indhold der sælger på nettet. Magiske formularer er opdigtet af eksperter der ikke kan selv, men gerne vil sælge dig en masse crap.

 

Those who can, do; those who can't, teach
- Socrates.


 

 

Fik du ikke læst 1. del i Nimas føljeton? Læs den her

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Nima Vali

Produkt og markedsføring

Køb hovedtelefoner her. Køb hovedtelefoner nu. Betal for hovedtelefoner nu! De fleste kunder ignorerer dit indhold, fordi dit indhold ignorerer dem. Tænk i stedet på dit indhold som dine ekspedienter på internettet. Læs mere her.

Nima Vali

Produkt og markedsføring

Tags:
IT, Salg

Det er i kontakten mellem dig og dine kunder, at din virksomheds kreative evner kommer i spil. Kontakten kan både ende med at din virksomhed modtager værdifuld online trafik eller en viral kundelussing af en geografisk dimension.

 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.