Bloggen

Linkbuilding case til lokal forretning

Hvis du gerne vil lære mere om linkbuilding til lokale forretninger, så er dette korte indlæg måske noget for dig. Linkbuilding kan for mange anses som det sidste hjul til at skubbe ens rangeringer godt og grundet på Google. Derudover er det en disciplin, som kan være svær at forstå, da folk har mange forskellige holdninger og tilgangsmåder til linkbuilding.

Det unikke ved linkbuilding til lokale forretninger

Hvordan kan det være, at linkbuilding til lokale forretninger er anderledes? Årsagen til dette er, at Google kigger på konteksten af hjemmesiden, som der linkes fra.

Hvis du er en lokal restuarant i Odense, som gerne vil rangere for et søgeord såsom ”selskabslokaler i Odense”, så kan det være en god idé at skaffe links fra hjemmesider, som skriver om netop Odense. Dette vil give din hjemmeside ekstra relevans i Google øjne og derfor kan det styrke din forretning.

Valg af ankertekst

Hvis du er en restaurant i Odense, så kan det være meget relevant for dig at dukke op under termer såsom ”restaurant i Odense”, ”selskabslokaler i Odense” og lignende. Hvis du bruger dit eksakte søgeord i ankerteksten, så vil det kunne hjælpe med at give din hjemmeside et ekstra skub på netop dette søgeord.

Hvis du gerne vil rangere på et generisk søgeord, men i en bestemt geografisk lokation, så kan det godt give mening at indsætte et bynavn eller område i ankerteksten. 

Hvis man tager udgangspunkt i Kokkenshverdagsmad, som gerne vil rangere på måltidskasser indenfor København, så ville det være oplagt at anvende følgende ankertekst. "måltidskasser i København". På den måde kan Google lettere vurdere hvor linket er relevant.

Undgå for aggressiv ankertekst

Man skal dog huske, at man ikke kan gå alt for aggressivt og bruge det eksakte søgeord hver eneste gang som ankertekst. Årsagen til dette er, at Google vil straffe de hjemmesider som åbenlyst linkbuilder til at komme op på Google.

For at undgå dette er det vigtigt, at man både har en god linkdiversitet i linktyper, samt en god diversitet i ankerteksten.

Forneden har jeg lagt en link ind, som forklarer linkdiversitet lidt mere i detaljer.

Kilde: gotchseo.com/anchor-text/

 

Vælg den rigtige hjemmeside

Hvilken hjemmeside skal jeg få et link fra? Det kommer meget an på hvilke link muligheder du har- Som regel anbefaler vi, at du kigger efter hjemmesider som enten er rigtigt stærke eller hvor konteksten er passende.

En rigtig stærk side er en hjemmeside, som selv har en stærk linkprofil. Vi anbefaler Ahrefs eller Morningscore til, at kigge linkprofilen igennem på diverse hjemmesider. Derudover er det også vigtigt at kigge på trafikken på hjemmesiden. Desto flere månedlige besøgende en hjemmeside har, desto bedre styrke.

Derudover skal man også vurdere hvor mange domæner siden linker ud til kontra hvor mange links siden indgående. F.eks. kunne man snakke om to forskellige sider, side a) og side b). Overordnet set er konteksten og styrken nogenlunde den samme, men side a) linker ud til 50 sider hvorimod side b) linker ud til 300 sider.

I dette tilfælde vil side a) give langt mere, da linkjuicen skal fordeles mellem færre sider. Jo flere sider der linkes ud til desto flere sider skal deles om link juicen.

Et andet godt eksempel kunne være, at man gerne ville lave linkbuilding til Alphatrad.dk, som er et professionelt tekstbureau. Her kunne det være idéelt at få links fra andre sider som dækker tekstforfatning eller lokale sider, som kan hjælpe med at dykke lokale søgninger på Google,

Derudover spiller konteksten også en betydelig rolle. Hvis man kan få et middelmådigt link fra en meget relevant side kontra et link fra en irrelevant stærk side, så kan de faktisk godt give lige meget værdi.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Mathias Minh Nguyen

SEM specialist (Digital Marketing Specialist)

Mathias Minh Nguyen

SEM specialist (Digital Marketing Specialist)

Mathias Minh Nguyen

SEM specialist (Digital Marketing Specialist)

Mathias Minh Nguyen

SEM specialist (Digital Marketing Specialist)

Mathias Minh Nguyen

SEM specialist (Digital Marketing Specialist)

Mathias Minh Nguyen

SEM specialist (Digital Marketing Specialist)

Mathias Minh Nguyen

SEM specialist (Digital Marketing Specialist)

Mathias Minh Nguyen

SEM specialist (Digital Marketing Specialist)

Sony løfter snart sløret for deres nye PlayStation 5, der er blandt de mest hypede konsoller nogensinde. Igen formår de at gøre det på en måde, som skaber både suspense og craving efter mere. Læs her, hvad du kan lære af Sonys produktpræsentationer.

Mathias Minh Nguyen

SEM specialist (Digital Marketing Specialist)

Ordet animation betyder at gøre noget levende. Dette kan blandt andet gøres med en flot animationsvideo. En animation kan være alt lige fra en tegnefilm du ser i biografen (som f.eks. Frost med en dansende og syngende snemand) til seriøse dokumentarfilm, 3d-visualiseringer eller virksomhedsfilm.

Mathias Minh Nguyen

SEM specialist (Digital Marketing Specialist)

Når man snakker om local SEO, så referer man ofte til, at optimere ens online tilstedeværelse indenfor relevante lokale lokationer. Der findes en lang række forskellige søgemaskiner, men i Danmark er Google klart den mest dominante. I bl.a. USA anvendes YELP også typisk til at finde lokale forretninger.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.