Bloggen

Få styr på din menu og løft brugeroplevelsen

Det er alment kendt, at folk er utålmodige på nettet. Du har sikkert selv prøvet det: Hvis ikke du kan finde, hvad du leder efter på få sekunder, så er der en god chance for, at du lukker sitet ned og prøver lykken et andet sted.

Nøglen til at undgå ovenstående scenarie er bl.a. at give dine besøgende en nem menu at navigere i. En velstruktureret menu er alfa og omega for en god brugeroplevelse, og det kræver ikke raketvidenskab at lave en menu, der er nem at forstå og bruge.

Faktisk er der kun 5 ting, du skal huske, når du laver en menu:

  1. Der må maks. være 7 punkter i hovedmenuen
  2. Dine løsninger/produkter skal stå forrest
  3. Der skal altid være et ”om os”-punkt
  4. Der skal altid være et ”kontakt”-punkt
  5. Menupunkterne skal have et lavt lixtal

1. Maks. 7 punkter i hovedmenuen

Din hovedmenu må maks. have 7 punkter. Antallet afspejler, at du skal have nok punkter til at præsentere dine ydelser og din virksomhed, men at der ikke må være så mange, at brugeren bliver forvirret. Har du mere end 7 punkter, så udvælg de vigtigste, og organiser de resterende ind i undermenuer.

2. Løsninger skal altid stå forrest

Jeg ser tit, at virksomheder sætter ”om os” og ”vores historie” før selve ydelserne. Det er ikke særlig brugervenligt, for det signalerer, at jeres behov for selvpromovering er større end brugerens behov for information. Forstå mig ret: Man må gerne have punkter om sin virksomhed liggende i menuen. De skal bare komme efter de punkter, som beskriver dine kerneydelser AKA hvad dine besøgende er mest interesserede i.

3. Hav altid et ”om os”-punkt

Du må aldrig skippe ”om os”-punktet i din hovedmenu. Det giver nemlig en fornemmelse af tillid, når en virksomhed ikke er bange for at fortælle om sig selv. Og tillid er vigtigt på nettet, da det her er sværere at aflæse, hvorvidt en virksomhed er reel eller ej. Der er nemlig ikke de samme cues, som hvis du stod foran en butik i gågaden, og der er heller ikke nogen venlig ekspedient til at hjælpe dig på rette vej.

4. Hav altid et ”kontakt”-punkt

Dine besøgende skal altid have mulighed for at kontakte dig. I stil med punkt nr. 3 handler det til dels om, at din virksomhed skal fremstå troværdig (læs: din adresse og kontaktoplysninger er legitime). Men det har også noget at gøre med konverteringsoptimering. Forestil dig, at en besøgende er blevet fascineret af dine produkter. Så har du gjort det rigtig nemt for ham eller hende at henvende sig til dig, da menuen klart og tydeligt indeholder et punkt om, hvordan man kommer i kontakt.

5. Menupunkter skal have lavt lixtal

Den her er meget lige til – du skal give dine menupunkter konkrete navne. Sælger du webdesign, så har du et menupunkt, der hedder ”webdesign”. Sælger du damesko, har du et punkt, der hedder ”damesko”. Det er ikke her, du skal være nytænkende, for giver du dine menupunkter navne som ”drømme” eller ”lækkerier”, så betyder det, at dine besøgende skal bruge tid og energi på at afkode, hvad søren det er, der venter dem bag menupunktet.

Case: Mageløs Graviditetsscanning

Afslutningsvis vil jeg gerne vise et site med en hovedmenu til UG med kryds og slange. Mageløs Graviditetsscanning er en privat scanningsklinik, som tilbyder tidlig scanning, kønsscanning,  3D scanning m.m.

Selv om Morningtrain har hjulpet dem med et helt nyt site, så indeholder den nuværende menu elementer fra det gamle design. Og som du kan se, kan man sætte tjek ved alle 5 punkter. Med andre ord har Mageløs Graviditetsscanning gjort alle de rigtige ting for at gøre deres site nemt, brugervenligt og tilgængeligt, så besøgende har lyst til at blive hængende.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Mathias Minh Nguyen

SEM specialist (Digital Marketing Specialist)

Mathias Minh Nguyen

SEM specialist (Digital Marketing Specialist)

Mathias Minh Nguyen

SEM specialist (Digital Marketing Specialist)

Mathias Minh Nguyen

SEM specialist (Digital Marketing Specialist)

Mathias Minh Nguyen

SEM specialist (Digital Marketing Specialist)

Mathias Minh Nguyen

SEM specialist (Digital Marketing Specialist)

Mathias Minh Nguyen

SEM specialist (Digital Marketing Specialist)

Hvis du gerne vil lære mere om linkbuilding til lokale forretninger, så er dette korte indlæg måske noget for dig. Linkbuilding kan for mange anses som det sidste hjul til at skubbe ens rangeringer godt og grundet på Google. Derudover er det en disciplin, som kan være svær at forstå, da folk har mange forskellige holdninger og tilgangsmåder til linkbuilding.

Mathias Minh Nguyen

SEM specialist (Digital Marketing Specialist)

Sony løfter snart sløret for deres nye PlayStation 5, der er blandt de mest hypede konsoller nogensinde. Igen formår de at gøre det på en måde, som skaber både suspense og craving efter mere. Læs her, hvad du kan lære af Sonys produktpræsentationer.

Mathias Minh Nguyen

SEM specialist (Digital Marketing Specialist)

Ordet animation betyder at gøre noget levende. Dette kan blandt andet gøres med en flot animationsvideo. En animation kan være alt lige fra en tegnefilm du ser i biografen (som f.eks. Frost med en dansende og syngende snemand) til seriøse dokumentarfilm, 3d-visualiseringer eller virksomhedsfilm.

Mathias Minh Nguyen

SEM specialist (Digital Marketing Specialist)

Når man snakker om local SEO, så referer man ofte til, at optimere ens online tilstedeværelse indenfor relevante lokale lokationer. Der findes en lang række forskellige søgemaskiner, men i Danmark er Google klart den mest dominante. I bl.a. USA anvendes YELP også typisk til at finde lokale forretninger.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.