Bloggen

Online marketing strategi i 4 trin

Tags: IT, Salg

For mange mindre og mellemstore virksomheder væmmes det, når snakken falder på ordet strategi. For mange er strategi nemlig lig med, en lang akademisk afhandling på minimum 60 sider. Ordet strategi skræmmer derfor mange virksomheder, og i stedet ”styres og struktureres” der efter en Laisses Faire metode.

Vi må dog indse, at vi lever i en digital tid og der er altså intet der tyder på at dette stagnerer foreløbigt. De sidste 5-10 år har måden at drive virksomhed på udviklet sig, nye kanaler og discipliner er kommet til, meget er blevet mere transparent og ikke så lidt væsentligt, kunden er kommet MEGET tættere på. Dette positivt som negativt.

Alt sammen noget virksomheder må forholde sig til. Dette indlæg vil hjælpe dig med nemt, at kunne udarbejde virksomhedens online marketingstrategi eller plan. Opbygget på en skabelon indeholdende 4 grundelementer.
 

1. Situationen

Kender du din egen virksomhed, konkurrenterne og markedet du agerer på. Hvor har du dine styrker, hvad gør konkurrenten (godt som skidt), og hvad efterspørger dine kunder, som du kan løse og dermed være værdiskabende, via din digitale tilstedeværelse.

2. Målene

Hvad har du af målsætninger for din indsats. Hvis du ikke ved hvad du arbejder hen i mod, ved du heller ikke om du når dertil. Der er mange diskussioner på nettet om, hvad mål kan være for ens online marketing, det vigtigste for mig er at der ført og fremmest FINDES målbare MÅLSÆTNINGER at arbejde henimod.

3. Plan

Du kender markedet, og har opsat din målsætninger. Nu kan du så planlægge dine aktiviteter for den kommende periode. Lav en plan over de næste 6-12 måneder for, hvilke markedsføringstiltag du vil lave, emnerne, deadline, markedsføringskanaler, ansvarlige personer m.m. Lav den simpel og pragmatisk, for der vil med stor sandsynlighed ske justeringer til denne.

4. Udfordringer

Hvilke udfordringer vil du støde på. Tænk over dette, når du laver din plan. Har du og dit team timer nok eller mangler du ressourcer. Måske har du brug for viden og sparring omkring anvendelse eller opsætning af ny markedsføringskanal. Når du har identificeret risici og udfordringer ifm planen kan du nemmere forholde dig til disse og reducerer disse alt efter prioritering.

 

Ovenstående 4 punkts plan er primært anvendelig for mindre virksomheder, som måske står over for, at skulle udarbejde deres første online marketing strategi. Med ovenstående får du analyseret og vurderet markedet, opsat målene for din indsats, defineret hvordan disse opnås og bliver bevidst om potentielle udfordringer inden de opstår.

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Mads Fischer

Indehaver/Online Marketing Specialist

Nøglen til bedre salg er en effektiv salgspipeline. Teenagers opførsel og måde at opbygge deres sociale eksistens, kan du og din forretning lære meget af, når du skal udvikle din forretning og styrke dit brand. 

Mads Fischer

Indehaver/Online Marketing Specialist

Tags:
Salg

At være selvstændig eller Iværksætter kræver, at du eller en i din virksomhed får ”langet nogle produkter over disken”! For mange er det lig med, at du skal snakke med mennesker og ”sælge” dit produkt. En udfordring for mange, også selv om man ikke ser sig selv som værende decideret genert eller introvert. Det korte svar og løsningen for mange er: Content marketing

Mads Fischer

Indehaver/Online Marketing Specialist

Tags:
IT

Content marketing er på manges læber, sociale medier er stadigt hipt grundet nærmest konstante nye niche netværk. Og hvad med e-mail marketing eller fokus på SEO (igen) efter seneste Google opdatering?

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.