Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Få en god Facebook fanside i 5 nemme trin

Facebook er en stor PR-mulighed for enhver virksomhed - stor som lille - derfor har tusindvis af virksomheder skabt fansider på det populære sociale netværkssite. Desværre er det ikke dem alle, der ser ud til at vide, hvad de stiller op med dem. Lær de 5 trin inden din virksomheds fanside bliver en fiasko.

Udviklingen af en fangruppe på Facebook - og det at holde den beskæftiget - kan være en vigtig del af en lille virksomheds PR-kampagne i sociale medier. Her er en guide i 5 nemme trin, der kan hjælpe dig med netop dette.

  1. Appellér til din målgruppe
    Facebookfans er uden tvivl villige til at promovere dig, for de linker jo din virksomhed til deres personlige profil. Og jo mere tiltrækkende din side er for din målgruppe, jo mere vil den enkelte fan ønske at deltage i og være en del af fællesskabet.

    Sportsmærket Adidas" fanside på Facebook er et godt eksempel: Deres udseende og konstante forandring på siden er en naturlig forlængelse af deres mærke: Afslappet, cool og lidt kantet. Derfor føler Adidas" fans sig trygge ved at blive associeret med Adidas" Facebook-side.

  2. Sæt gang i debat
    Spark en diskussion i gang om et varmt emne, og find en eller anden måde at forbinde det til din virksomhed. Alle har noget at sige og ønsker at blive hørt, så hvorfor ikke give dem en platform at engagere sig på? Ud over at det skaber liv på siden, er fordelen, at folk der deltager i en online debat har en tendens til at vende tilbage og tjekke de andres debatdeltageres svar.
  3. Bed om feedback
    Fans føler sig mere knyttet til et selskab, hvis de bliver bedt om at komme med feedback. Du kan bede fans om input til ting som et produkt, en tjeneste eller layoutet på dit websted. På den måde kan Facebook også blive et stort forum, hvor din virksomhed kan få øjeblikkelig personlig feedback.

    Energidrikken Red Bulls fanside er et godt eksempel på en virksomhed, der anvender fan-input til at skabe en dynamisk side, som skiller sig ud fra andre selskabers.

  4. Updatér jævnligt med billeder, videoer og originalt indhold
    Originalt, interessant indhold vil få dine brugere til ofte at vende tilbage for at finde ud af, hvad der sker, så opdatér og forny ofte siden. Og selvfølgelig siger et billede mere end tusind ord - især online. Facebook-brugere sætter pris på lækkert design og æstetik, der tilbyder distraktion fra arbejdet eller studierne.
  5. Giv incitament
    Folk strømmer til fansider, som giver dem en grund til at besøge den: For eksempel et udsalg, gratis produkter eller tjenester og konkurrencer. Mund til mund-metoden er effektiv på Facebook og hvis du tilbyder noget eksklusivt, som folk er nysgerrige efter, vil de ønske at få adgang til det.

    Et godt eksempel er Adidas" partnerskab med MTV om at skabe en eksklusiv Facebookkonkurrence, hvor de vindende fans fik en stor fest med alle udgifter betalt. Ikke overraskende var responsen på denne konkurrence overvældende. I dette tilfælde allierede Adidas sig klogt med et mærke, som er populært hos en del af deres målgruppe (som er en af de største demografiske grupper på Facebook) og tilbød en præmie, som denne specifikke gruppe ville eftertragte. Herudover promoverede de konkurrencen voldsomt på deres fanside, både før og efter konkurrencen blev afgjort. Der blev udarbejdet friske blogindlæg, billeder og video under hele konkurrencen, og de fik bagefter vinderen til at bidrage på siden for at holde dialogen i gang. Denne strategi gjorde folk mere bevidste om, hvad brandet Adidas handler om, og hvordan det tager sig af sine fans.

  6. Har du fået lyst til at starte din egen fanside på Facebook, er det en idé at gå ind og samle inspiration på custumfacebookpage.com, der har en af nettets flotteste samling Facebook fansider.

Sidst opdateret: 05-06-2011

UDVALGTE KURSER

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her