Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Opskrift på en salgsalliance

Her følger en hurtig opskrift på, hvordan man kan få en salgsalliance op og køre:

  1. Definer din optimale partner - dvs. den type virksomhed som du deler målgruppe med, men som ikke tilbyder samme produkter eller services som dig. Tag kontakt og foreslå samarbejdet.
  2. Find ud af, hvad I kan tilbyde og supplere hinanden med. Det kan være rabatter eller særtilbud til hinandens kunder, fælles annoncering eller produkter, som kan styrke jeres egne forretninger. Den grafiske designer kan f.eks. designe trykkeriets logo imod en rabatordning på tryk.
  3. Indgå en skriftlig aftale. Det behøver ikke at være en stor, detaljeret, juridisk bindende kontrakt, men det er vigtigt, at I får nedskrevet de aftaler, I indgår og sikrer, at jeres kommunikation er klar fra starten af. Så bliver der ikke senere tvivl om hvem, der skal gøre hvad for hvem og hvorfor.
  4. Lav en fælles salgspakke, der indeholder salgsmateriale, markedsføringsplan, pressemeddelelser (hvis det giver mening), e-flyers osv., enten i samarbejde eller lad den ene part udarbejde den til godkendelse hos den anden. Vær kreative og mulighedsorienterede. Tænk over, hvad jeres kunder vil kunne få ud af samarbejdet.
  5. Sammenlæg jeres netværk. Lad være med at bekymre jer om hvem, der har flest kontakter eller den længste mailingliste, fusioner dem bare, og kommuniker fra begge afsendere. Uanset hvad vil I begge have et netværk, der er meget større end før.
  6. Vær klar til kunderesponsen: Indfri rabatter og tilbud, gør det let at få jeres gratis services og tilmelde sig hvad, I nu har fundet på af rabatordninger, klubber osv. Før statistik over responsen og udbyttet af aftalerne, og følg op. Opfølgning og opmærksomhed fra jeres side vil gøre potentielle kunder til faste kunder.
  7. Følg successen op. Hvis jeres strategiske salgsalliance har givet resultater, så sørg for at holde samarbejdet og jeres udvidede netværk kørende. Hvis kunderne har reageret positivt på jeres samarbejde, kan I roligt henvende jer til dem enkeltvist.

Sidst opdateret: 05-06-2011

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her