Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Salgsalliancer

Hvis man tænker i fælles markedsføring, er det især vigtigt, at man ikke er i direkte konkurrence, men tværtimod kan løfte hinandens forretning ved at tilføre markedsføringen en ekstra dimension. Det kan f.eks. være et særligt netværk, en udvidet kundekreds eller et specialtilbud fra begge parter. Således kan man indgå en salgsalliance med samme marked som mål og trænge bedre igennem, end hvis man stod alene.

Den optimale partner i en strategisk salgsalliance er en virksomhed inden for samme branche, som ikke leverer det samme produkt - f.eks. en ejendomsmægler og en realkreditforening, en issælger og en pølsevogn, en grafisk designer og et trykkeri, en bryllupsfotograf og en caterer.

Man kan også indgå alliance med en nabo, hvis man f.eks. er butiksindehaver, og drage nytte af, at kunden allerede befinder sig i nærheden. Hvis man f.eks. udveksler rabatkuponer og dermed giver kunden en fordel, hvis de også handler hos naboen, som sælger noget andet - fiskehandleren giver særtilbud til ostehandlerens kunder og omvendt.

Kundeplejens værdi

Det handler altså om at bruge anbefalingens kraft: "Hvis fiskehandleren, som jeg stoler på, anbefaler denne her ostehandler, så er han vel også en reel fyr, der sælger kvalitetsprodukter." Skåret ind til benet handler det om at tænke i de fordele, man kan give sin allierede, som man også selv vinder noget ved. Der ligger f.eks. også en tydelig værdi i, at man er i stand til at give sine kunder noget gratis.

Det kan godt være, at det ikke direkte udløser salg i ens egen forretning, hvis man giver sine kontakter tilbud om en gratis karruseltur hos sin samarbejdspartner, men det er god kundepleje, som vil blive husket. Når kunderne forbinder positive oplevelser med din virksomhed, opsparer du "kredit" hos dem, som bliver indløst, når de mangler det, du kan levere.


Sidst opdateret: 05-06-2011

UDVALGTE KURSER

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her