Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Tips til profitabel vækst

Profitabel vækst handler i stor udstrækning om godt gammeldags købmandskab:

  • Tænk altid på, hvor den næste indtægt skal komme fra. Du må løbende sikre dig, at dit firmas udgifter ikke overstiger indtægterne. Den bedste måde at gøre det på er at vide, hvordan det går. Den økonomi der går tilbage i tid, kan ses i dit økonomisystem. Det er ting der er sket. Men hvor skal den næste indtægt komme fra? – det kan du ikke aflæse i dit økonomisystem. Der er det en god ide, at lægge dine salgsmuligheder ind i et CRM system. Så kan du få et overblik, over virksomhedens salgsforecast, vægtet og uvægtet. Har du ikke nok i salgstragten, så må du ud og skaffe flere kundemener.
     
  • Kend dine nøgletal, mål din salgseffektivitet. Indtjeningsgrad, overskudsgrad, anvendt tid bag kundens skrivebord, antal tilbud der bliver til ordrer, antal telefonopkald der bliver til kunder, den anvendte tid i salgsarbejdet. Blot nogle af vigtige nøgletal der bør følges nøje.
     
  • Kend dine kunder. Forstå deres behov og deres fremtidige behov. Tal med dem, spørg dem. Det kan virke vanskeligt i starten, men det bliver faktisk ofte opfattet positivt af kunderne, nærmest som kundepleje. Professionelt salgsarbejde er ikke at tale hele tiden. Så lær at lukke munden og lyt. En god spørge teknik og aktiv lyt er nøgle til mere forretning.  Glem ikke de kunder, som ikke er dine, men burde være det. Hvorfor vælger de ikke dit produkt, men konkurrenternes? Registrér al information. Hvad er kundens situation og behov. Hvilke kunder har hvilke produkter - så bliver det nemmere at lave krydssalg. Og gå efter konkurrenterne.
     
  • Udvikl din salgsorganisation. Fremgangsmetoderne til salg, nysalg og mersalg er mange. Hvor mange metoder anvender dit firma i dag? Hvornår har dine sælgere sidst modtaget træning i nye salgsteknikker eller fundet nye tilgange til kunderne? – Jo mere systematisk du arbejder med dit salg, jo nemmere er det at sætte ind med træning på de svage områder.
     
  • Optimer din drift. Alt for mange iværksættere begår den klassiske fejl at sætte sig i for store udgifter endnu før de første kunder og næste kunder er sikret. Dyr husleje, dyrt it-udstyr, dyre hjemmesideløsninger, leasing af biler med mere. Vær samtidig opmærksom på, at der ikke er spild i selve produktionen eller den daglige drift. Alle dage, timer, minutter der spildes i en proces kan hurtigt blive til mange penge. Optimering af driften er typisk en overset størrelse i virksomhedsledelse. Mange firmaer fokuserer primært på salgs- og indtjeningssiden og overser den ligeså vigtige og profitpåvirkende udgiftsside. De nemmeste er at bruge penge – især andres. Det er straks mere udfordrende at tjene sine egen penge. Men det er det der giver dig prestigen, som en god forretningsmand.
     
  • Gør det du gør bedst. Hvis du ikke er sælger, men en dygtig designer, overvej da at alliere dig med en dygtig ekstern salgsorganisation, en partner, en mentor eller andre der kan hjælpe dig. Alt for mange specialister er blevet udnævnt til chef, uden grundlag. Det giver tre tabere: Virksomheden, Specialisten og medarbejderne.

Alle ovenstående gode råd og firmaopgaver er desværre ikke enkeltstående fornøjelser. Profitabel vækst kræver konstant overvågning, optimering og udvikling. Det kan være tidskrævende, men en forudsætning for vedvarende succes. Hvornår ved man så, om man gør det godt nok, om man har nok profitabel vækst?
Det er enkelt, det føles godt! Kunder kontakter dig og ikke kun omvendt. Der er løn, tilbagebetaling af lån fra diverse finansieringskilder og mulighed for investering i nye tiltag. Det er pludselig meget sjovere og lønsomt at være iværksætter. Vækst og lev godt.

Kilde: Søren Rasmussen, partner SkyViewCRM Aps. Skriv Søren en mail


Sidst opdateret: 09-04-2015

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her