Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Forhindringer for profitabel vækst

Der er utallige årsager til, hvorfor det er så svært at skabe profitabel vækst, ligesom der er flere veje til at skabe profitabel vækst. Rigtig mange firmaer bliver fanget i "kun" at kunne overskue selve leverancen til deres kunder. Det føles simpelthen som om, man altid er bagefter konkurrenterne og bagud med leverancerne. Der er derfor ikke overskud til strategisk tækning, mersalg, markedsføring med mere.

Andre bliver fanget i et paradigme, man kan kalde "sådan har vi altid gjort det". Man har tidligere oplevet succes og ser derfor ingen grund til udvikling. Det er den sikreste vej mod afgrunden. Blot fordi en ting virker i dag, er det ikke sikkert, at den virker i morgen. Man er tvunget til at sikre sig, at den virker i morgen, og man må gå analytisk til værks.

Sidst, men ikke mindst så er de firmaer, for hvem det går godt, tit ofre for, at de vil gøre tingene rigtigt. De bliver så fokuserede på dette, at de glemmer at sikre sig, at de gør de rigtige ting rigtigt. At fokus ligger det rigtige sted. Dette er en typisk faldgrube for iværksættere. Et eksempel på dette kunne være et firma, der lover kunderne, at de kan modtage deres varer inden for 24 timer. Dette er ikke nødvendigvis en fordel for kunden, hvis kunden for eksempel mangler lagerkapacitet, mandskab eller lignende til at håndtere varerne. En aftalt levering på en præcis dato i fremtiden ville både være billigere for firmaet end en 24 timers leverance, lettere at håndtere (mindre stress på virksomhedens interne processer), og kunden får det, som kunden virkelig har behov for. Altså er det vigtigt at forstå kundens reelle behov.

Mange iværksættere har én ting, de gør rigtig godt. De er for eksempel rigtig dygtige designere, men har ikke nødvendigvis helt styr på salg og markedsføring. Produktet de laver er fremragende, men der er desværre ingen, der kender til det. Et scenarie som mange kender til, og som kan være utrolig svært at gøre noget ved.


Sidst opdateret: 05-06-2011

UDVALGTE KURSER

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her