Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Præstationsvurderinger og dine ansatte

Når din virksomhed vokser, er det sandsynligt, at du også skal bruge flere medarbejdere. Det øger behovet yderligere for at få etableret nogle formelle og effektive styringsmekanismer med afsæt i virksomhedens mål.

Præstationsmålemetoder ved hjælp af møder og vurderinger

Uformelle møder og mere formelle vurderinger er en vældig praktisk og direkte metode til at måle og opmuntre dine individuelle medarbejderes bidrag. De tillader ærlig udveksling af synspunkter fra begge parter, og de kan også bruges til at øge produktiviteten samt præstationer via medarbejdermålsætninger og opfølgning på at nå de individuelle mål.

Regelmæssige medarbejdermøder kan også bruges til at holde trit med større fremskridt samt udvikling på tværs af din virksomhed. Møderne kan også fungere til at identificere tidlige tegn på problemer eller fremskridt, som måske ellers er noget tid om at nå ledelsens opmærksomhed.

Kvantitative målinger af medarbejderes bidrag

Det kan være et værdifuldt ledelsesværktøj at se medarbejdernes præstationer i et økonomisk perspektiv. Det bør dog ikke erstatte de bredere vurderinger, som er opridset ovenfor, men det kan tydeliggøre områder, som eventuelt kan indgå i dialogen med medarbejderne.

Det at få medarbejdernes præstationer kvantificeret er lettere indenfor bestemte sektorer og for bestemte typer medarbejdere. Det er for eksempel rimelig overskueligt at vurdere, hvor meget og hvilken type salg en salgsmedarbejder har præsteret, eller hvor mange produktenheder en fabriksmedarbejder har produceret i timen.

Men med en smule omtanke kan disse vurderinger også implementeres til andre forretningsområder eller sektorer. Ved for eksempel at anvende arbejdssedler til at bestemme hvor mange timer en medarbejder bruger til forskellige projekter eller kunder hver måned, kan du nemt vurdere, hvordan han/hun kan præstere med størst muligt bidrag til virksomhedens succes.

Mange ledere oplever implementeringen af succesmekanismer overfor medarbejderne som værende en forringelse for arbejdsmiljøet. Men ofte forholder det sig modsat. Når virksomheden vokser, kan du ikke længere på dagsbasis vurdere den enkeltes reelle bidrag til virksomheden. Hvis du ikke har et apparat, der kan kortlægge medarbejdernes bidrag, kan belønningsmekanismerne i virksomhederne ofte blive tilfældige. Det kan skabe langt mere frustration hos medarbejderne, end implementeringen af målesystemer ville have gjort. Ligeledes er det også frustrerende for en medarbejder at arbejde hårdt og dedikeret, uden at vide om han/hun skaber værdi eller ej. Medarbejdere, der stiller sig i vejen for implementering af målemekanismer, kan være dem, der måske alligevel ikke bidrager tilstrækkeligt.

Sidst opdateret: 05-06-2011

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her