Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Målinger og dine kunder

At have loyale kunder er kritisk for enhver virksomhed. Når du skal identificere dine succesmål, er det værd at bruge din virksomheds tilknytning til kunderne som succesmål. Når man vurderer værdien af en virksomhed, indgår virksomhedens relation til kunderne ofte som en af de væsentligste parametre. Det er netop fordi, kunderelationerne er så værdifulde.

Se på din virksomhed gennem dine kunders øjne

At se verden fra kundernes øjne er ofte helt afgørende for at drive vækst. Nøgleordet er værdi. Hvordan skaber du værdi for dine kunder? Hvis du etablerer dette fokus, kan det være et af de mest afgørende parametre for at drive vækst fremad. Endnu en typisk faldgrubbe for vækst er netop den manglende evne til at se verden fra kunders øjne og være bevidst om værdiskabelsen. Mange virksomheder er fokuserede på deres produkt eller andre interne forhold, som ikke skaber kundeværdi.

Feedback er nøglen til at forstå sin kundeværdiskabelse. Jo mere du ved om, hvad dine kunder tænker og ønsker, jo nemmere bliver det for dig at tilfredsstille dem. Hold øje med flest mulige måder at indhente oplysninger om dine kunder ved hjælp af:

  • Salgsdata - det, dine kunder ønsker at købe (eller ikke ønsker at købe), giver den bedste indikation for deres ønsker
  • Klager - men husk på, at mange kunder simpelthen bare finder en ny leverandør i stedet for at klage
  • Spørgeskemaer og kort til afkrydsning - er vigtige kilder til information, så overvej, hvordan du kan tilskynde dine kunder til at udfylde den slags
  • Detektivshopping - at få en person til at udgive sig som kunde for at udforske din kundekreds, kan give dig en klar fornemmelse af, hvor godt du præsterer

Få styr på kundeoplysninger og kunderelationer

Der findes it-værktøjer, der kan hjælpe dig med at styre kunderelationerne, men et kundeværktøj må aldrig blive et alibi for ikke strategisk at fokusere på kunderelationer. CRM systemer (CRM = Customer Relationship Management) kan være effektive, når det gælder indhentning og analyse af kundeinformationer og de produkter og serviceydelser, de køber.

CRM giver også mulighed for at give dit serviceniveau et løft ved at sikre at de medarbejdere der har den direkte kundekontakt har direkte adgang til enhver kundes historie.

Læs også:

Udvid dit fokus på andre end dine allerede eksisterende kunder

Det kan godt være at den letteste måde at øge dit salg på er ved at sælge mere til dine allerede eksisterende kunder, men de fleste virksomheder, der gerne vil vokse betydeligt, må ud og kapre nye kunder.

Derfor er det meget vigtigt, at du undersøger de markeder, du endnu ikke har været i kontakt med.

Sidst opdateret: 05-06-2011

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her