Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Opstil målsætninger

Opsætning af målsætninger og måling af deres indfrielse er vigtige for en virksomhed i vækst. Mens mange mindre virksomheder kan være selvkørende uden nogle formelle måleprocedurer eller målsætninger, kan en virksomhed i vækst have svært ved at undvære disse. Den største faldgrubbe for vækst er, at ledelsesressourcerne prioriteres forkert og inddrages i operationelle forhold.

Udbyttet af KPI"ere

Det har stor værdi i sig selv at vide, hvordan de forskellige områder i din virksomhed præsterer, men en præcis målemetode kan også bruges til at fokusere på de udløsende faktorer, som virkelig gør forskellen mellem succes og fiasko. Derved er du bedre stillet til proaktivt at drive din vækst.

En af de sværeste udfordringer er at udvælge, hvilke parametre du vil måle din succes på. Det er helt afgørende, at du fokuserer på faktorer, der kan måles og som direkte relaterer sig til succesen indenfor det pågældende område. Sådanne faktorer kaldes key performance indicators (KPI"ere). Læs mere i "Hvad skal du måle på?"

Husk på, at målbar ikke er det samme som økonomisk målbar. Selvom økonomiske vurderinger af præstationer i forretningsverdenen er de mest udbredte, er det ikke ensbetydende med at parametre, der ikke måler præstationer på økonomi, er mindre vigtige.

Hvis for eksempel din virksomheds succes er betinget af kvaliteten af din kundeservice, så er det dér, du skal etablere et mål. Det kan eksempelvis være antallet af klager, der er helt kritisk for succes og derved en vigtig KPI, der ikke er direkte økonomisk målbar.

Udbyttet af målopsætning

Inden du etablere dine målepunkter, er det vigtigt at have klare målsætninger. Det er med udgangspunkt i målsætningerne, at du kan vurdere vigtigheden af forskellige måleparametre. Klare målsætninger er også en forudsætning for, at medarbejderne indfrier de opstillede måleparametre. Som medarbejder kan det være svært at få mening ud af et måleparameter, hvis man ikke har en klar ide af målsætningen bag.
Det kan være svært at kommunikere visionære strategier ud til dine medarbejdere, men ved at bryde dit primære mål op i mindre, overkommelige, målbare og operationelle delmål vil det gøre det lettere for dig at forklare. På den måde er målopsætningen et vigtigt led når du skal sammenkoble strategi med de daglige opgaver i hele virksomheden.

Sidst opdateret: 05-06-2011

UDVALGTE KURSER

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her