Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Når du bruger flere salgskanaler

En kombination af flere kanaler kan være en rigtig god ide. Men der er også ulemper, som du skal være opmærksom på.

De fleste salgskanaler - bortset fra direkte salg - distancerer dig fra forbrugerne. Derfor er fuldstændig og klar kommunikation et must. Du skal sikre dig, at din salgskanal har al nødvendig information og formår at videregive den til sine kunder.

Det kan forekomme, at en agent med forsæt videregiver fejlagtig information om produktet for at lukke et salg. Og så står du med håret i postkassen, hvis produktet ikke lever op til kundens forventninger.

Du skal være særlig forsigtig i tilfælde, hvor flere salgskanaler når de samme kunder. Du får et forklaringsproblem, hvis priserne varierer uforholdsmæssigt.

Du skal også være opmærksom på de aftaler, du indgår med dine agenter. Hvis du pludselig begynder at sælge direkte i et område, som ellers har været dækket af en agent, eller eksempelvis tilbyder lavere priser til kunder, som handler direkte med dig, kan du løbe ind i juridiske problemer.

Du skal overvåge og styre samtlige samtlige salgskanaler.

Sådan styrer du dine salgskanaler

  • Evaluer løbende, hvordan hver enkelt kanal klarer sig. Hvordan går det med salget?
  • Undersøg hvordan du kan støtte de enkelte kanaler - reklamer, service osv.
  • Sammenlign salget gennem hver salgskanal med dine omkostninger
  • Overvej, om der er tale om nysalg eller salg, du kunne have gennemført uden salgskanalen
Sidst opdateret: 05-06-2011

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her