Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Identificer muligheder med e-handel

Der er mange forskellige e-handelsmodeller, og endnu nye opstår konstant. Ved at forstå de mest gængse modeller, vil du være bedre i stand til at finde din egen.

Direkte salg

Den mest normale model er, at e-handelsplatformen bliver brugt som direkte salgskanal. For virksomheder, der sælger software eller musik, kan ikke blot sælge, men også levere varen online. De fleste produkter kræver dog en eller anden form for fysisk distribution.

Hvis du vælger direkte salg, kan det være, at du skal gennemtænke nogle af dine forretningsprocesser. Årsagen er, at du vil interagere med dine kunder på en fundamental ny måde. Du kan forvente, at din virksomhed bliver påvirket på mange områder. Hvis du formår at tilpasse områderne, kan du spare mange ressourcer - omvendt - hvis du ikke tilpasser din virksomhed udviklingen, risikerer du, at dine kunder får en negativ oplevelse. De berørte områder i din virksomhed kan være:

  • Marketing
  • Før-salg rådgivning
  • Support
  • Fakturering
  • Logistik
  • Håndtering af betalinger
  • Service

Før-salg

Denne model indebærer, at du bruger dit website til aktiviteter, før salget indtræffer. Det kan være til at opbygge din kundebase og kendskabet og præferencen for dine produkter. Det er helt basalt, at du har dit præsentationsmateriale af virksomheden tilgængeligt, men du kan også benytte mediet til for eksempel interaktive produktpræsentationer eller e-mail.

Efter-salg

Den tredje model bruger internettet til at automatisere dele af din kundeservice, så du kan frigøre ressourcer. Det kan gøres ved for eksempel at lægge produktspecifikationer ud eller etablere et kundeforum, hvor man kan finde spørgsmål og svar fra andre.

Uanset hvilken model du vælger, er det vigtigt at definere dine forventninger. Hvilken salgsfremgang forventer du? Hvor mange salgsemner, regner du med, kommer på din website? Du skal kunne måle din indsats.

Sidst opdateret: 05-06-2011

UDVALGTE KURSER

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her