Hvad kan vi hjælpe med?

Tilbage fra afgrunden

1989

Hvordan fire virksomhedsejere fik succes, næsten fejlede, og kom tilbage stærkere end nogensinde.

De fleste virksomhedsejere har oplevet svære tider - perioder, hvor økonomien er dårlig eller virksomhedens resultater ikke helt opfylder forventningerne. Men når en virksomhed balancerer på randen af fiasko, har du to valg: Du kan kaste håndklædet i ringen eller fortsætte på trods af dårlige odds.

Tag et kig på fire iværksættere som kunne give op, men i stedet valgte at se fiaskoen i øjnene og kæmpe deres vej tilbage.

1991

Martha Stewart: Fra gourmetguru til fængselsdronning - og tilbage

Martha Stewart

Afgrunden: Martha Stewart blev dømt og fængslet i 2004 for at lyve om årsagerne til, at hun solgte sine bioteknologiske aktier to år tidligere. Efter dommen faldt hendes selskab Martha Stewart Living Omnimedias (MSLO) aktier 22 procent, og fotos af Stewart i orange fængselsdragt fyldte sladderbladene.

Det modige træk, der fik hende tilbage: Så snart hun blev løsladt, kastede Stewart sig tilbage i arbejdet, lancerede et nyt talkshow i dagtimerne og dannede partnerskaber med selskaber som Lowe's, Kodak, KB Homes og Sirius satellitradio. MSLOs indtægter er steget støt siden hendes løsladelse: For tredje kvartal af 2006 rapporterede selskabet 366,6 millioner kroner i indtægter, 48 procent op fra samme kvartal det foregående år.

Lektionen: Bevar fatning og fokus gennem et PR-mareridt.

 

1992

Ben Cohen og Jerry Greenfield: Til kamp mod giganterne

Ben & Jerrys

Afgrunden: Isproducenterne Ben & Jerrys blev næsten spist op i 1984, da Haagen-Dazs' moderselskab Pillsbury truede med at trække sin is fra distributørerne, hvis ikke de holdt op med at føre Ben & Jerry's is. Da Ben Cohen forhørte om prisen for at hyre et advokatfirma, fik han at vide, at det ville koste mindst 300.000 kroner at køre en sag - men Ben & Jerry's kun havde tjent 42.000 mere end det beløb i nettoindtægter det foregående år.

Det modige træk, der fik dem tilbage: Cohen og Greenfield iværksatte "Hvad er Doughboy bange for?"-kampagnen, hvor de spillede på amerikanernes kendskab til "Doughboy", der er en maskot og varemærke for mange af Pillsbury-firmaets produkter. I kampagnen distribuerede de skrive-pakker med protestbreve til FTC (der kan sammenlignes med den danske forbrugerombudsmand) og Pillsburys bestyrelsesformand. Den 6. march 1985 erklærede Pillsbury, at de ikke ville prøve at tvinge forhandlerne til at opgive Ben & Jerry's. I april 2000 blev Ben & Jerry's opkøbt af levnedsmiddelproducenten Unilever for næsten 2 milliarder kroner.

Lektionen: Vend dit selskabs krise til en mulighed for kreativ markedsføring.

 

1993

Susan Brown: Langsomt og sikkert er bedre end hurtigt og overilet

Susan Brown

Afgrunden: Susan Brown opfandt Boppy, en pude der kan hjælpe ammende mødre og give spædbørn mere støtte, når de sidder op, og solgte sit produkt i 100 specialbutikker med børneudstyr i 1990. Forretningen lå på omkring 12 millioner kroner i omsætning men var ved at løbe tør for kontanter, og Brown kunne ikke få et lån fra en traditionel bank.

Det modige træk, der fik hende tilbage: Brown begyndte at benytte sig af et factoring firma, som straks gav hende 80 procent af indtægterne fra hendes fakturaer, så hun ikke skulle vente de typisk 30 dage på betalingen. Hun spurgte også sine medarbejdere, om de kunne acceptere en 15 til 30 procents nedgang i løn - og alle sagde ja. Forretningen sneg sig langsomt fremad, indtil de erhvervede deres første store kunde i 1995. I dag genererer Boppy Co. 240 millioner kroner i detailsalg på årsbasis.

Lektionen: Kreativ finansiering og generøse medarbejdere kan hjælpe dig gennem de hårde tider.

 

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.