Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Enkle teknikker til at afslutte en handel

Selvom der findes mange forskellige teknikker til at indgå en handel, så behøver du ikke nødvendigvis at bruge dem alle sammen. Under visse omstændigheder vil de slet ikke være nyttige - det kan f.eks. gælde overfor en eksisterende kunde, hvor det vil virke utroværdigt.
Brug din dømmekraft og situationsfornemmelse til at vurdere, hvordan den person, som du skal handle med, vil reagere:

  • Skab en fornemmelse af, at det haster, hvis tingene trækker i langdrag. Overbevis dine kunder om, at de har brug for dit produkt - nu. Sørg for at lade dem forstå, at hvis de ikke køber lige nu, så risikerer de at miste en god handel. Sørg for at fortælle dem, hvis og når et tilbud er ved at være slut, eller hvis de kan få en bedre pris ved at booke på et tidligere tidspunkt
  • Lyt efter købesignaler fra kunden. De inkluderer spørgsmål som: "Hvor mange har du tilbage?", "Hvor hurtigt kan du levere?" og "Har du den i blå?" 
  • Ligeså snart du hører et købesignal, så skal du straks stoppe med at sælge. Ellers risikerer du, at tale dig selv ud af handlen igen
  • Du skal ikke være bange for at spørge om salget. Du kan f.eks. spørge: "Vil du bestille nu?". Sørg altid for at lyde positiv og frisk
  • At give kunden alternativer kan være en god måde at indgå en handel på. En møbelsælger kunne f.eks. spørge: "Vil du have reolen i egetræ eller mahogni?".
  • Hvis kunden har en sidste indvending, så kan du ofte indgå den endelige handel ved at lade løsningen på problemet være en betingelse for salget. Så kan du f.eks. sige: "Hvis jeg garanterer at flytte leveringsdatoen frem, vil du så bestille nu?".
  • Efter alle forbehold er kommet frem, så hold op med at tale, og giv kunden tid til at beslutte sig
  • Hvis kunden accepterer, så bekræft handelen. Du skal sikre dig, at kunden er tilfreds med det, I er blevet enige om, og husk at følge op på handelen på skrift eller med en opringning  
  • Hvis din kunde takker nej, så accepter beslutningen. Sørg for at lade dem vide, at du står til rådighed, hvis de ønsker yderligere informationer
Sidst opdateret: 05-06-2011

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her