Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

De involverede i beslutningen om at købe

Der er mindst tre forskellige stadier, der skal tages i betragtning i købsprocessen. Det er ikke altid den samme person, der alene tager beslutningen. Der vil typisk være nogle personer, der varetager følgende roller:

  • En der har behovet for dit produkt
  • En der foretager en vurdering af behovet
  • Den endelige beslutningstager som har magten til at afvise eller endeligt godkende en ordre - og til at udstede en check

Når du sælger til andre virksomheder, er du derfor nødt til at finde ud af, hvem der varetager de forskellige roller og sørge for at få dem alle overbevist om at købe dit produkt. Man risikerer ofte at overbetone vigtigheden af en person i beslutningsprocessen.

Det er for det meste en god ide at sørge for at målrette salget og skabe kontakt i organisationen så højt oppe som muligt. Hvis det er den administrerende direktør, der udsteder checks, så er en god tommelfingerregel at kontakte ham eller hende.

Den endelige beslutningstager vil sandsynligvis sende dig videre til den person, der har behovet, eller den der vurderer organisationens behov. Med ved at kontakte den endelige beslutningstager, har du allerede gjort opmærksom på dig selv. Du får mere opmærksomhed, når du kommer oppefra og ned - end omvendt.

Sidst opdateret: 05-06-2011

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her