Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Segmentering

Ideen med segmentering er at koncentrere sine aktiviteter mod udvalgte grupper frem for hele markedet og dermed målrette sine budskaber.

Hvad kan segmentering bruges til?

  • Indkredse grupper af personer med samme behov, livsmønster og interesser
  • Finde de mest oplagte kundegrupper
  • Målrette budskabet til udvalgte segmenter
  • Koncentrere ressourcerne de rigtige steder
  • Belønne de loyale kunder

Segmentering af målgruppen

Jo mere præcist du kan definere din målgruppe, jo bedre resultater opnår du.

Et eksempel:

Sælger du haveudstyr og har et tilbud på en ny plæneklipper, kan du vælge at sende tilbuddet til alle, der har handlet hos dig før. De har alle sammen have og sandsynligvis en græsplæne - i alt 2.000 emner. Et godt udgangspunkt, men kan det gøres bedre?

De 300, som købte en plæneklipper sidste år, er næppe i markedet allerede nu. Dem tager vi fra. De 100 kunder, som ikke har betalt deres regninger, er du ikke interesseret i at sælge til. Dem tager vi fra. De 100 kunder, som du - via Post Danmarks returpostservice ved er flyttet til postnumre i helt andre dele af landet, kører næppe så langt for at købe. Dem tager vi fra.

Din målgruppe er nu reduceret til 1.500, men du vil næppe sælge færre plæneklippere efter denne segmentering. Til gengæld bliver dine omkostninger til udsendelse og produktion mindre. Du opnår med andre ord større effekt af dine markedsføringskroner ved at definere din målgruppe så præcist som muligt.

Eksemplet er enkelt. Men det demonstrerer princippet i segmentering. Ideen er at bryde din overordnede målgruppe ned i mindre grupper med fællestræk, som øger sandsynligheden for, at de vil reagere på din direct mail.

Hvilke kriterier du anvender i segmenteringen, kommer an på dit marked, dit produkt og de informationer, der er adgang til. Men uanset hvordan du gør det, handler det om at finde de modtagere, som vil opleve dit budskab som relevant. Og sortere dem fra, som sandsynligvis ikke vil gøre det.

Sidst opdateret: 05-06-2011

UDVALGTE KURSER

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her