Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Forhandling og salg

Både du og din kunde ønsker at gøre den bedst mulige handel. Her er nogle retningslinjer, som du bør overveje, når du har fået din kundes opmærksomhed, og der er en mulighed for salg:

Hvad du bør gøre:

  • Prøv at forstå din kundes behov. Brug spørgsmål til at finde ud af så meget som muligt om kundens alternativer og budget
  • Find ud af, hvor vigtig denne handel er. Kan den medbringe endnu mere arbejde eller styrke din virksomheds likviditet?
  • Klargør dine mål, og beslut dig for, hvad der er åbent for forhandling - men du bør ikke afsløre disse tanker
  • Overvej pris, mængde og timing og hvorvidt du er villig til at give en prisreduktion for en større bestilling eller kontant betaling med det samme
  • Lyt grundigt til det, din kunde siger
  • Bed om en pause, hvis du behøver tid til at tænke
  • Opsummer de beslutninger, du er kommet frem til
  • Giv hånd på handelen - ingen ønsker at bakke ud af en indgået handel

Hvad du ikke bør gøre:

  • Du bør ikke virke for overivrig. Hvis det bliver for åbenlyst, at du har brug for denne handel, så risikerer du, at prisen bliver presset ned
  • I begyndelsen af forhandlingen bør du ikke give noget som helst tegn på, at du er villig til at gå ned i pris
  • Giv ikke en startpris, og lad være med at fortælle, at du vil acceptere et tilbud, der ligger tæt på
  • Du bør ikke give for lette indrømmelser
  • Du bør ikke give unødvendige rabatter. Du risikerer at andre kunder finder ud af det og bliver forargede
  • Lad være med at komme med indrømmelser i sidste øjeblik. Hvis din kunde har accepteret handelen, så er der ingen grund til at give gratis ekstraydelser
Sidst opdateret: 08-02-2012

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her