Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Lær at tackle indvendinger

Før du ringer, besøger eller laver en præsentation, bør du prøve at identificere de grunde en kunde kunne have til ikke at købe.

Nogle af dine forudsigelser bør være baseret på viden om dit marked, dine konkurrenter og tidligere samtaler med dine kunder.

Tænk på, hvordan du kan svare og husk, at ikke alle indvendinger er negative. Indvendinger kan godt være et tegn på, at din kunde er interesseret. 

Mulige svar

  • Opsummer indvendingerne sådan som du har forstået dem, og prøv på at svare på dem én efter én
  • Bed kunderne om at tydeliggøre, hvad de mener, hvis du er usikker. Hvis de siger, at et produkt eller en service er for dyr, så mener de måske, at det er for dyrt til deres budget, og de derfor ikke er interesserede. Men de kan på den anden side også prøve at fortælle dig, at de egentlig godt vil købe, hvis de bare kan få rabat
  • Du bør forsøge at svare positivt på hver eneste indvending, indtil det kun er den sidste indvending, der forhindrer et salg
  • Begynd at tale om at modtage ordrer. Hvis de f.eks. er tøvende pga. dine leveringstider, så spørg om de vil bestille, hvis du leverer hurtigere 

Den mest almindelige indvending er som regel prisen. Overvej i forvejen, hvordan du kan imødekomme den indvending. Vil et køb i sidste ende spare dem for flere penge, end de bruger på købet, eller kan du tilbyde favorable og fleksible betalingsbetingelser? Understreg at kvalitet koster og fremhæv effektivitetsgevinster eller tidsbesparelser.

Godtag et nej

Du kan ikke altid komme alle indvendinger i møde.

Sørg for at din kunde ved, at du altid står til rådighed for yderligere spørgsmål, og hvis kunden overhovedet virker interesseret, så sørg for at holde kontakten ved lige. Din eller kundens situation kan ændre sig, så du på et senere tidspunkt får mulighed for at sælge.

Sidst opdateret: 08-02-2012

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her