Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Prissætningsmodeller

Der er generelt to forskellige prismodeller, du kan bruge: Den omkostningsbaserede og den værdibaserede. Hvilken en du vælger, afhænger af din virksomhedstype, dine kunder og konkurrencesituationen.

Omkostningsbaseret prissætning

Denne model tager udgangspunkt i omkostningerne forbundet med at producere varen eller tjenesten og ligger dertil en profitmargin. Profitten er ofte udtrykt procentuelt.

Modellen ses ofte i brancher, hvor der handles med stor volumen eller på markeder, hvor pris er den afgørende konkurrenceparameter.

Omkostningsbaseret prissætning tager ikke højde for din position på markedet og dit image. Ofte glemmer man også skjulte omkostninger. Det kan derfor være svært at prisoptimere ud fra modellen.

Værdibaseret prissætning

Modellen fokuserer på, hvad kunderne er villige til betale ud fra de fordele, produktet repræsenterer for dem.

Hvis du klart har defineret fordelene, som giver dig et fortrin overfor konkurrenterne, kan du prissætte ud fra en værdibetragtning. Tilgangen kan være yderst profitabel, men du risikerer, at kunder vil føle sig frastødt og måske endda, at nye virksomheder træder ind på dit marked. Ved værdibaseret prissætning kan det være en fordel at prisdifferentiere, sådan at alle betaler den pris, de er villige til at betale.

Sidst opdateret: 05-06-2011

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her