Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Domæne - din online identitet

Det er få - om nogen - som betvivler værdien af at have gode mærkevarer. Det at dine kunder husker på dig og dine produkter er afgørende for, om du vinder salget - eller konkurrenten. Et godt domænenavn er lige så vigtigt. Hvis ikke kunderne kan finde dig på nettet, mister du dem som kunder.

Hvad er et domæne?

Internettet er i praksis ikke noget andet end et enormt netværk af datamaskiner og netværksskærme knyttet sammen med et fælles "sprog" - TCP/IP. For at dette skal fungere må alle enheder i dette netværk have en unik adresse. Her bruges et 9-cifret tal, en såkalt IP-adresse (for eksempel 217.10.25.102). Men når du skal til Nettos hjemmeside på nettet, taster du ikke 217.10.25.102, men derimod www.netto.dk. Du bruger med andre ord Nettos domænenavn.
For at gøre internettet tilgængeligt for flest muligt er der lagret et system med domæner. Dette styres igen af store domæneservere, som oversætter domænenavnene til IP-adresser, så internet-trafikken kommer derhen den skal.

Ejer af domænerne

Domæner på internettet er indelt i et hierarki, hvor topniveau-domæner - typisk landdomæner som .dk, .no, .se og generiske topniveaudomæner som .com, .org og .net - styres af organisationer, som har ret til at uddele domæner (selvsagt for et honorar). I Danmar hedder topdomænet .dk, og alle .dk-adresser kontrolleres af DK Hostmaser. For at gøre livet enklere for organisationer som DK Hostmaster kan de delegere opgaven med at oprette nye domæner til et såkaldt register. Det som er elegant ved denne ordning er, at et register kan betjene mange topdomæner samtidig - således at du som kunde, kun behøver at forholde dig til en leverandør - selv om du ønsker domæner registreret i for eksempel flere lande. Active 24 er et sådant register.

Satser du på Hotmail?

Har du nogen gange set en avisannonce, hvor der opgives en hotmailadresse som kontaktinformation? Undersøgelser har vist - ikke specielt overraskende - at de fleste folk anser denne type annoncer for knap så seriøse. De fleste af os forventer i dag, at alle seriøse firmaer har en unik firmaadresse på nettet. Dette hænger ikke mindst sammen med, at der er mange useriøse aktører på nettet, og de bruger som ofte e-postadresser fra leverandører som hotmail, G-mail, osv. Ved at bruge en registreret adresse knyttet til et legalt domæne er dette med til at give kunder en vished om, at de forholder sig til et reelt firma.

Ikke stå udenfor

Undersøgelser har vist, at vi forbrugere for længst er rykket ind på nettet. Selv om vi fortsat handler med "normale" butikker og firmaer, så bruger vi nettet, når vi vælger, hvem vi ønsker at handle med. En nylig undersøgelse viste, at to ud af tre fravælger selskaber, som ikke er på nettet.

Dig på nettet

Det at komme på nettet med dit eget online identitet er heldigvis en enkel sag. Du går til et register - for eksempel Active 24 - taster det ønskede domænenavn ind, og du får umiddelbart svar på, om domænet er ledigt. Du bør nok være forberedt på, at mange domæner er optagede. Det kan med andre ord være klogt at have en del alternativer til dit domænenavn klar. Du bør også gå vores tjekliste for domænenavne igennem, før du vælger din online identitet:

  1. Brug et kort navn
  2. Brug et navn som er enkelt at huske
  3. Brug et navn som er enkelt at stave rigtigt
    Kan navnet staves på flere måder, registrer begge domæner, og lad det ene pege til hoveddomænet
  4. Har du flere hovedprodukter, vælg gerne egne domænenavne til hvert produkt
  5. Tænk internationalt, og registrer domænet i dine nabolande. Med dagens strømlinede transporttjenester er det ligeså enkelt at sende et produkt til Sverige eller Norge, som det er at sende fra for eksempel København til Odense
  6. Vurder også, om du har behov for et globalt domæne som for eksempel .com, .org, eller .net
  7. Husk, at det er bedre at eje et domæne, du ikke fik brug for, end at få brug for et domæne som nogen i mellemtiden har købt
Sidst opdateret: 05-06-2011

UDVALGTE KURSER

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her