Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Moms: En introduktion

ideopreti gang

Når du starter egen virksomhed, er det værd at vide, om du overhovedet skal momsregistreres, hvordan det sker, hvad det kræver, og hvad fordelene er.

Hvad er moms?

Moms er en slags skat, som forbrugere betaler til staten. Satsen er for tiden på 25 procent. Som virksomhed skal du lægge momssatsen til din transaktioner, men du får den refunderet efter momsperioden, idet momsen kun er en forbrugerafgift. I princippet har momsen derfor ikke noget med din virksomheds indtægter og udgifter at gøre. Nogle varer har en reduceret momssats eller er helt fritaget for moms. Dette kan du læse mere om på SKATs hjemmeside, www.SKAT.dk.

Skal jeg momsregistreres?

Hvis du omsætter for mere end 50.000 kroner om året, skal du momsregistreres. Du bliver momsregistreret, når du registrerer din virksomhed hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og får et CVR-nummer. Omsætter du for mindre end 50.000 kr. kan du godt blive momsregistreret, hvis du ønsker det. 

Princippet bag momsen

Princippet er, at du skal lægge 25 procent oven i prisen på din ydelse eller vare. Hvis du for eksempel tager 1.000 kroner for at skifte en rude hos din kunde, så skal kunden betale 1.250 kr.:

Ydelse (eller vare): 1.000 kr.

+ 25% moms: 250 kr.

Kundens pris: 1.250 kr.

De 250 kroner skal du så senere betale tilbage til staten.

Når din virksomhed køber varer, kan du til gengæld trække momsen fra. Hvis du f.eks. har givet 500 kr. inklusive moms for den rude, som du har sat i kundens vindue, kan du trække 100 kroner fra (rudens pris før moms: 400 kroner + 25 procent (100 kroner) = 500 kroner).

Salgsmoms og købsmoms

Den moms du lægger oven i prisen på din egen ydelse kaldes salgsmoms. Momsen på de varer du køber, kaldes købsmoms.

Nettomoms

For at finde ud af nettomomsen, det vil sige det beløb du skal betale til staten, trækker du købsmomsen fra salgsmomsen. Du skal altså trække de 100 kroner, som du selv har lagt ud ved købet af ruden fra de 250 kroner, som du lagde oven i prisen, og de sidste 150 kr., som er nettomomsen, betaler du til staten:

Salgsmoms: 250 kr.

Købsmoms: 100 kr.

Til betaling: 150 kr.

På alle de varer eller ydelser din virksomhed køber til videresalg eller eget brug, kan du modregne momsen på din virksomheds indtægter. Du skal altså betale nettomoms tilbage til staten - og ikke den samlede moms af dine salgsindtægter.

Hvornår skal momsen betales?

En nystartet virksomhed skal betale moms hver tredje måned. Hvis ikke du vælger at betale moms elektronisk, får du tilsendt giro-kort fra SKAT.

Selve udfyldelsen af momsangivelsen m.v. kan du læse mere om i SKATs vejledning "Moms - fakturering, regnskab m.v.".

Sidst opdateret: 05-06-2011

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her