Direkte salg er, når din virksomhed sælger produktet direkte til slutbrugeren. Det er der flere fordele ved:
- Du kan forklare og demonstrere produktet
- Du kan blive klogere på, hvad kunden ønsker
- Du kan skabe relationer til dine kunder
- Du undgår fordyrende led
- Du kan bruge dine egne salgsevner
- Det er den dyreste salgskanal. Det kræver mange folk at dække flere kunder, og der er meget transport. En sælger kan bruge en hel dag på et møde
- Direkte salg er uoverskueligt dyrt, hvis man skal dække et meget stort marked
En god måde at betragte direkte salg på er at se det som den "sidste udvej". Hvis der ikke er andre salgskanaler, der er effektive, så overvej den direkte. På den anden side skal du heller ikke undervurdere fordelene ved at have ejerskabet over kunden. Den, der handler med slutbrugeren, kan ofte styre de andre leverandører. Du skal heller ikke kun vurdere direkte salg ud fra det første salg. Over en længere periode kan kunden købe mere, som kan retfærdiggøre salgsomkostningen.
- Komplekse og dyre produkter
- Til at skabe nye relationer og styrke relationer til nøglekunder