Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

PR for din virksomhed

ideopreti gang

PR eller public relations handler om at få folk til at tale om din virksomhed på en positiv måde. Gennem medierne kan du nå dine målgrupper, og medieomtale og pressekontakt er derfor afgørende for mange virksomheders image. PR kan derfor sagtens være dit mest effektfulde markedsføringsværktøj.
Udover at være effektiv er PR også den billigste måde at skabe opmærksomhed på. PR er et instrument, der kan virke effektivt over for alle dine interessenter, og det er ikke kun velegnet til store virksomheder. Tværtimod! Selv de mindste virksomheder kan få bemærkelsesværdige resultater ved hjælp af PR i lokale medier.

Sådan får du mediedækning

Ethvert medie har sine nyhedskriterier. En vigtig del af PR handler om at vinkle sit budskab i forhold til, hvilke medier man henvender sig til. Hvis en begivenhed har interesse i forhold til offentligheden, siger man, at den har PR-værdi. Eksempler på begivenheder, som ofte har PR-værdi, kan være:

  • Lancering af nyt produkt
  • Etablering af nye lokaler eller butikker
  • Nye medarbejdere i din virksomhed
  • En interessant ny ordre
  • Involvering i velgørenhed
  • Større jubilæer
  • Nye samarbejdsaftaler

Der kan være mange måder at få mediebevågenhed på:

  • Send en pressemeddelelse
  • Udarbejd en analyse, som underbygger din forretning
  • Optræd som ekspert indenfor et fagområde
  • Deltag i debatten gennem kronikker, læserbreve, osv.

Uanset hvilken form du vælger, så er det vigtigt, at du sørger for at tage udgangspunkt i det budskab, du vil kommunikere, og giver historien den rette vinkel.

Sådan skaber du mediekontakter

Du kan undersøge, hvilken journalist der skriver om netop dét område, du er interesseret i. Du kan også vælge at henvende dig til redaktionen. Her er en pressemeddelelse en god indgangsvinkel. Du bør skabe en kontakt til vigtige medier. Du kan for eksempel sætte nøglepersoner på din mailingliste, men sørg altid for ikke at sende unødigt mange mails. Journalister og redaktioner har ofte travlt, og mange irrelevante henvendelser kan irritere.

Medier arbejder altid med deadlines. Du bør altid undersøge, hvornår materialet skal sendes. Det er ofte en god ide at sende i god tid. Det er også vigtigt, at du står til rådighed efterfølgende, hvis de ønsker kommentarer eller uddybende information.

Sidst opdateret: 05-06-2011

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her