Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Salgsmetoder

ideopreti gang

De grundlæggende salgsregler er altid de samme, hvad enten du står ansigt til ansigt med din kunde, taler med dem i telefonen eller kontakter dem business-to-business eller business-to-consumer.

Her får du information om de grundlæggende teknikker til præsentation, salg og forhandling samt mange andre overvejelser, du bør gøre dig, når du skal sælge til dine kunder.

Grundlæggende salgsteknikker

Når du skal sælge, er det vigtigt at huske på AIDA-modellen for marketing og salg:

  • Få kundens opmærksomhed - Attention
  • Stimuler kundens interesse - Interest
  • Skab en købelyst - Desire
  • Vær sikker på, at kunden skrider til handling - Action

Du skal altid kunne identificere, hvilken fase din kunde er i, så du kan påvirker ham/hende med de rigtige argumenter og virkemidler.

Ved at bruge følgende forholdsregler kan du minimere risikoen for, at kunden finder din henvendelse irrelevant eller decideret irriterende:

  • Sørg for at have din forudgående research på plads
  • Du kan modvirke, at modtageren afviser dig med det samme ved at få deres opmærksomhed gennem et iøjnefaldende design eller en provokerende udtalelse, der kan sætte tanker i gang
  • Forklar fordelene ved at købe. Du skal ikke bare tale om, hvor effektiv din gulvrenser er, men du skal også fortælle, at den reducerer personaleomkostninger og din kundes udgifter til rengøring og vedligeholdelse. Ved at forklare og fortælle om fordelene skaber du købelyst hos kunden
  • En opfordring til at skride til handling - som f.eks. et tidsbegrænset tilbud - kan også få kunden til at slå til og købe - eller i det mindste søge flere informationerDet er en gylden regel altid at inkludere dit telefonnummer, adresse, e-mailadresse eller bestillingsskema på al litteratur.
    Hen mod enden af salgssamtalen skal du bekræfte, det I har aftalt, og samtidig tage næste skridt ved at redegøre for leveringstider. Send et bekræftende brev eller en e-mail.

Tal med dine kunder

Når du taler med en hvilken som helst kunde, skal dit primære mål være at afdække så meget som muligt om kundens behov. Når du først ved, hvad kunden vil have eller opnå, så kan du meget lettere få et billede af, hvad du kan gøre for dem - og dermed åbne op for nye salgsmuligheder.

Det er en god ide at tage noter efter hver samtale eller besøg og så sørge for at gennemgå dine noter, før du ringer op eller tager ud og besøger din kunde. Det kan være en hjælp til at få et godt forhold til din kunde. Hvis din kunde f.eks. nævner en forestående ferie, så kan du spørge til, hvordan ferien gik næste gang i mødes.

  • Lær at lytte. De bedste sælgere er ofte dem, der lytter mere end de taler. Ved at være opmærksom på kundens behov får du kunden til at føle sig vigtig. På den måde kan du også få endnu flere informationer, der kan være nyttige for dit salg
  • Stil de rigtige spørgsmål. Begynd altid med spørgsmål, hvor kunden kun har mulighed for at svare "Ja". Hvis du f.eks. spørger dine mulige kunder, om de ønsker at øge effektiviteten eller kvaliteten af deres produkter og services, så er det ikke sandsynligt at de svarer negativt
  • Stil derefter åbne spørgsmål. Det vil give dig flere informationer om kundernes behov. En forsikringssælger kan f.eks. spørge en kunde om, hvornår kunden har planlagt at gennemgå økonomien
  • Spørg din kunde, om han/hun har spørgsmål til dit produkt eller service. Hvis de stiller spørgsmål som "Hvornår kan du levere?" eller "Hvor mange har du på lager?" så er det et tegn på, at du kan afslutte salget.
Sidst opdateret: 05-06-2011

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her