Bloggen

4 vigtige overvejelser inden I vælger et marketingbureau

4 vigtige overvejelser inden I vælger et marketingbureau

De fleste virksomheder kender til udfordringen at finde det helt rette match, når det kommer til online markedsføring. Først og fremmest skal man finde ud af, hvorvidt den rette løsning er inhouse, freelance, bureau eller en blanding – og dernæst skal man finde den rette ansatte og/eller samarbejdspartner.

I det her indlæg zoomer jeg ind på valget af marketingbureau.

For hvordan skelner man de forskellige marketingbureauer fra hinanden? Og hvilke kriterier skal man forholde sig til?

Det dykker jeg ned i her.

 

1) Niche eller bredt bureau

Der findes både bureauer, som har specialiseret sig i en (eller få) discipliner og bureauer som favner over de fleste discipliner (eksempelvis SEO, Google Ads, SoMe, email, webdesign etc.).
Egentlig synes jeg ikke, det giver så meget mening at basere sit valg på, hvad enten bureauet er specialiseret i få eller mange områder. Det handler i langt større grad om, hvilke specialister, de har. Et bredt bureau kan nemlig sagtens have dygtigere SEO-specialister end et bureau, der udelukkende laver SEO. 
Derfor bør du finde ud af, hvilke specialister du har brug for, eksempelvis;

Når du så går i dialog med et bureau, bør du spørge dem, hvem der konkret kommer til at sidde med din opgave inden for tre felter. Hvis de siger, at det er en og samme person, så ville jeg blive meget skeptisk, da det er tre komplekse områder. I min optik vil det være det samme som at sige at besætte posten som målmand, forsvarsspiller og angriber af samme person.

Kan du finde et bureau, der har en dygtig specialist til hvert område, er det klart at foretrække. Det letter kommunikationen, hvis flere områder er samlet hos samme bureau – det må bare aldrig komme på kompromis med, hvor dygtige specialister, du får tildelt.

 

2) Stort eller lille bureau

Her taler jeg om antallet af ansatte hos det enkelte bureau. Der findes både danske bureauer med flere hundrede ansatte og bureauer med et par enkelte ansatte.

Jeg har altid været tilhænger af ”lige børn leger bedst”-udtrykket i denne sammenhæng. Hvis I har en lille virksomhed (og muligvis vigtigere, et lille budget), så bliver i den lille ”ligegyldige” fisk hos det store bureau. Er I en kæmpe virksomhed med et stort budget, så vil det lille bureau kunne have svært med leverancen, når I ønsker at skalere ved vækst, højsæson og lign. 

 

3) Lokalt, national eller internationalt

Hvorvidt I skal vælge et dansk bureau i jeres nærområde, et dansk bureau et hvilket som helst sted i landet eller et internationalt bureau, kommer an på jeres behov.

Hvis vi først tager valget mellem dansk bureau og internationalt bureau, så giver det som udgangspunkt kun mening at vælge et internationalt bureau, hvis man har en international virksomhed, der skal have eksekveret en strategi i mange lande. Hvis jeres indsats primært er tiltænkt det danske marked, så vælg et dansk bureau.

Hvis vi dernæst så kigger på, om man skal vælge et bureau i nærområdet eller mellem alle bureauer i Danmark, så kommer det ned til behovet for fysiske møder.

  • Skal bureauet stå for full-service, hvor I overlader strategi, drift og eksekvering til dem, så er det fint at vælge et bureau, der ligger i den anden ende af landet.
  • Skal bureauet mere stå for at lægge den strategiske linje og være jeres sparringspartner, så bør I vælge en, hvor man kan sidde fysisk sammen.

 

4) Partner-bureau eller ej

Der findes forskellige former for partner-status og certificeringer, som bureauer kan få fra annonceplatforme som Google, Facebook og LinkedIn. 

Er man eksempelvis Google Premier Partner, så betyder det, at man drifter en række kunder og har taget nogle meget basale test/eksamener med spørgsmål om Googles Ads. Det er med andre ord aldrig en garant for, at bureauet er dygtigere end andre bureauer, som ikke er Google Premier Partner.

Derfor synes jeg aldrig, det primære må være en partner-status/certificering. I skal langt hellere evaluere de strategiske tanker, de præsentere for jer – og hvor meget forståelse (og interesse) de viser for jeres forretning. 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

På trods af vores lille størrelse, har Danmark en lang liste af musikere, der har sat Danmark på verdenskortet med flotte internationale succeser.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Tags:

Rigtig mange virksomheder får på et eller andet tidspunkt brug for flere penge i deres virksomhed. Det kan eksempelvis være til vækst eller til at komme gennem en hård periode. 

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Det er snart to og et halvt år siden, den første corona-lockdown. Dengang vidste ingen, hvad det ville komme til at betyde. Vi blev dog hurtigt opmærksomme på, at nogle brancher ville komme til at lide slemt under disse nye restriktioner.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Spørgsmålet over dem alle, hvad end man ønsker at udbyde eller hyre livemusik. For kender man ikke så meget til området, kan det være svært at forstå prisen på livemusik.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Efter over et år med forfærdelige vilkår for livemusikere, ser tiden endelig ud til at lysne, og det er virkelig også tiltrænkt. Musikere og komponister mistede nemlig hele 44 % af deres indtægt i 2020.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Når du starter op som selvstændig, er der mange ting, du skal tage stilling til. En af dem er, hvilken form for arbejdskontor du ønsker at have. Du kan selvfølgelig skaffe dig dine egne erhvervslokaler ved hjælp af boligrådgivning, men er din virksomhed i sin spæde start, så er det ikke sikkert, at indtægterne er til det endnu. I denne artikel kommer jeg med et par forslag til arbejdskontor for dig, der lige er startet op som selvstændig.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

At gå selvstændig kan være en fantastisk fed og befriende oplevelse, men det er ofte også en helt ny verden, hvor man pludselig skal tage stilling til en masse opgaver, som før blev taget hånd om af andre, når man er arbejdstager. I denne artikel giver jeg dig tre tips til, hvad du skal huske at læse op på, når du tager rejsen fra arbejdstager til selvstændig. 
 

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Der er ingen tvivl om, at corona har ramt rigtig mange brancher hårdt. Særligt fly-, rejse-, restaurations- og nattelivsbranchen har været særligt hårdt ramt, hvor sidstnævnte har været helt lukket ned i et årstid. Men der er heldigvis også flere brancher, der er har nydt godt at den såkaldte “corona-effekt”. I denne artikel ser vi nærmere på fire af de brancher, der har opnået stor fremgang under pandemien. 

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Allerede i 2018 skrev DR i deres årlige medierapport, at lydmediet var ved at genindtage sin placering i danskernes medieforbrug, og at fremtiden vil blive mere lydbaseret. Siden er populariteten af mediet kun steget blandt danskerne, som særligt kaster deres kærlighed over lydmedier som podcasts og lydbøger. Det kan derfor være en rigtig god ide at begynde at indtænke lyd i din kommunikation og marketing, hvis du ikke allerede gør det. 

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Der er rigtig mange iværksættere, der lige nu må se sig nødsaget til at arbejde hjemmefra, og det kan være frustrerende på rigtig mange parametre. Desværre er det også en arbejdsform, der hurtigt kan føre til skader på grund af manglende variation og bevægelse i hverdagen. I denne artikel giver jeg dig tre tips til, hvad du som travl iværksætter kan gøre for at undgå arbejdsskaderne.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Går du med en drøm om at blive freelance oversætter? I denne artikel giver jeg dig fem tips til, hvordan du kommer godt fra start. 

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Hvad enten du er i opstartsfasen med din virksomhed, eller har været i gamet i en årrække, så vil det være uundgåeligt, at du på et tidspunkt skal gennemføre en form for brugerundersøgelse for at opnå et større kendskab til dine kunder. Men hvad er egentlig den mest optimale løsning? Det giver jeg mit bud på i denne artikel. 

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Gennem tiden har den digitale scene ændret sig utallige gange. I slutningen af 90’erne og starten af 0’erne stormede de moderne søgemaskine frem, der kunne finde og organisere alt indhold. Senere i 0’erne begyndte de sociale medier for alvor at tage fat og blive allemandseje.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

De fleste har oplevet, hvordan hele musikbranchen er blevet mere og mere digital. Det handler om alt fra produktionen af musik, til hvordan vi hører den.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Tags:
Økonomi

Rigtig mange iværksættere har brug for et køretøj, så de kan komme til møder, på messer eller leverer deres ydelser på kundens adresse. Det er dog de færreste iværksættere, der har styr på, hvordan man håndterer hele den del med bil.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Esport er virkelig stormet frem. Counter Strike kan ses i Royal Arena, League of Legends kan ses i Emperial-biografen og FIFA begynder at fylde hos de traditionelle danske medier. Det betyder selvfølgelig også, at esport kommer til at påvirke erhvervslivet, hvilket inkluderer iværksætterlivet.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Tags:
Økonomi

Iværksætteri trender i Danmark, og det er absolut ikke en nyhed. Faktisk har iværksætterne stormet frem siden år 2009, da den værste del af Finanskrisen var overstået. Vækstanalyse.dk slår i en rapport fra sidste år fast, at over 20.000 nye iværksættervirksomheder fik deres CVR nummer registreret i år 2016, og at kurven desuden er opadgående.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Internettet vrimler med lykkehistorier om iværksættere, hvilket egentlig også er inspirerende og lærerigt. Ind imellem kan det dog være mere inspirerende og lærerigt at høre om andres fejl - og om de initiativer, der skal vende modvind til medvind.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Dronerne har længe stormet frem, og det har været mere end tydeligt, hvordan private er blevet større og større dronefans.

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Tags:
Økonomi

Som iværksætter er der mange nye forhold, der skal tages stilling til. Det samme er gældende, når firmabilen skal anskaffes. Skal bilen leases eller købes?

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Vi får hele tiden af vide, at vi som privatpersoner skal værne om miljøet, og vi skal omstille os til mere miljøvenlige vaner - men hvad med iværksættere?

Glen Michaelsen

Stifter af MUUV og Partner hos Leadtime

Har jeres virksomhed droppet at arbejde med SEO grundet manglende inhouse-kompetencer og budget? Så læs min artikel her!

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.