Bloggen

Derfor bør du bruge Use Cases i din markedsføring

Derfor bør du bruge Use Cases i din markedsføring

Sælger du mindre komplicerede produkter såsom keramik eller tøj, vil forbrugeren oftest forstå brugssituationen bag produkterne. Men hvad hvis du sælger en mere kompliceret service, eksempelvis i form af teknologiske løsninger? Her kan use cases være et effektivt markedsføringsredskab. Det hjælper nemlig forbrugeren med at forstå, præcis hvordan dit produkt kan skabe værdi for dem, og derved er der også større chance for et salg. 

 

Hvad er en use case? 

En use case er en demonstration af, hvordan et produkt bruges i praksis. En use case hjælper forbrugeren med at forstå værdien af produktet, og forestille sig hvordan det kan gøre deres hverdag lettere. De bedste use cases viser en interaktion mellem slutbrugeren og produktet og formidler fordelene klart og præcis gennem tekster, videoer og billeder. En use case er derfor også et oplagt element at anvende i markedsføring, da det igangsætter en kreativ proces hos kunden, hvor de forestiller sig selv i relation til et givent produkt. Inden du kaster dig ud i use cases og brug af disse i markedsføring, giver vi dig 3 overvejelser, som du bør gøre dig, inden du begynder at lave din første use cases. 

 

Forstå hele det værdiskabende aspekt bag dit produkt

Du har helt sikkert styr på den værdi, som du forsøger at skabe med dit produkt. Men i processen for en use case vil det være nødvendigt at tænke ud af boksen, og se dit produkts værdi fra forskellige perspektiver. Lad os tage et eksempel. Virksomheden GreenMobility tilbyder en delebilsordning og er primært populære i storbyer og særligt i København. Konceptet er, at  man kan booke en elbil som tager dig fra A til B. Men i stedet for, kun at brande det som en praktisk løsning, beskriver GreenMobility de oplevelser, en elbil kan give slutbrugeren eksempelvis i form af deres guide til gode restauranter i København. Her tages kunden i hånden, og får serveret ideer til hvordan de selv kan bruge produktet til at få nye oplevelser og alt dette gøres gennem use cases. 

 

Brug visuelle hjælpemidler i din use case

De mest succesfulde use cases er ofte baseret på guides og tips & tricks. Til dette er visuelle hjælpemidler en praktisk måde at kommunikere budskabet til slutforbrugeren. Interaktivt grafik eller video guides fungerer oftest bedre end lange tekster, og kan være mere underholdende for forbrugeren at tilgå. Lad os tage endnu et eksempel på dette. Virksomheden Dorch & Danola viser på deres blog, hvordan et drejejern kan bruges til at lave din egen unikke tryllestav. Her er der både en trin-for-trin guide i form af tekst og i form af videoindhold. Forbrugeren har derfor mulighed for selv at vælge, hvordan de foretrækker at følge guiden. Samtidigt har de valgt at lave en type indhold som ikke går direkte til deres primære forbrugers umiddelbare hensigt for en konvertering, men en kreativ opgave til forbrugeren.  

Din user case skal kunne underholde på farten

De fleste forbrugere bruger i dag primært deres mobil når de surfer rundt på internettet. Det er derfor vigtigt, at din user case tager højde for mobil-formatet samt hvilke mental tilstand forbrugeren befinder sig. Sørg derfor for, at din user case er optimeret og fungerer ligeså godt på mobilen som den gør på en laptop - herunder billeder, tekst og videoer. Det er også vigtigt, at din user case er underholdende skrevet og kan læses kort og præcis. Essensen af denne taktik er nemlig, at den skal ramme forbrugeren som læser din artikel mens personen er let tilgængelig.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I 2020’erne har omverdenen aldrig været mere omskiftelig - det vil sige, at der i mange brancher hele tiden træder nye spillere ind på markedet, som vil konkurrere med dig på produkt, service og ikke mindst effektivitet. Lær hvordan du skal udkonkurrerer andre spillere her.

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
Jura
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
IT
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I dette blogindlæg får du 3 gode råd til hvordan du kan øge dine muligheder for tilbagevendende og købeklare onlinekunder.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.