Bloggen

Tips og tricks til din virksomheds forretningsplan

For at opnå succes er det vigtigt at skabe et godt grundlag for din virksomhed. For at skabe det bedste overblik over virksomhedens mål og visioner, er det vigtigt først og fremmest at have en god forretningsplan. Den kan være med til at give en god idé omkring, hvordan virksomheden skal drives fremad og samtidigt kigge ind i virksomhedens muligheder. 

Hvad er en forretningsplan? 

Helt konkret er forretningsplanen altså en oversigt, som er med til at skabe overblik, over alle de tanker og idéer som er med til at definere virksomheden. Man vil som regel have gjort sig mange tanker omkring de mange aspekter af sin virksomhed, på baggrund af idégrundlaget, man kan dog nemt komme til at glemme vigtige aspekter, når det går hurtigt i virksomheden. Forretningsplanen er altså et helt konkret værktøj til, at skabe det nødvendige overblik, og opsætte virksomhedens aspekter på papir. 

Hvorfor er det vigtigt med en god forretningsplan? 

Om du skal til at starte virksomhed, eller blot ønsker at udforme flere aspekter af din allerede nuværende forretningsplan, er det altid utrolig vigtigt at udforme en struktureret plan deraf. Planen giver dig altid mulighed for, at tage et kig tilbage - hvad er der allerede styr på, og hvorfor er disse aspekter vigtige - og ligeledes se fremad. Forretningsplanen skal være et realistisk billede af, hvor i som virksomhed er netop nu, og ligeledes danne overblik over den fremtidige rejse. 

Her kan en forretningsplan skabelon være en stor hjælp, til at udforme selve overblikket over virksomheden. Skabelonen kan hjælpe dig til at tænke ind i spørgsmål, som er vigtige at stille. Bruger du den nødvendige tid på at udforme en deltajeret og specifik forretningsplan, vil det også spare dig tid på sigt, da du nemt og hurtigt vil have et overblik over vigtige elementer, hvilket eksempelvis kunne være markedsføringskanaler eller budgettering. 

Tip: Alle punkter i forretningsplanen er vigtige, husk dog også på tilpasningsevnen i selve skabelonen, husk at holde i mente hvad er vigtigt for netop jeres virksomhed, og fokusér potentielt i højere grad på nogle af disse aspekter. 

 

Sådan udformer du en forretningsplan der passer til din virksomhed

Som nævnt, tilpasses forretningsplanen selvfølgelig til jeres virksomhed, og i kan vælge at fokusere på netop de aspekter, som er vigtige fra jeres synspunkt. Tænk først og fremmest ind i, hvem i er som virksomhed, og herunder jeres mission. Dernæst er det vigtigt løbende at tænke ind i afgræsning, både i form af målgruppe, geografisk placering etc. 

Derudover er det vigtigt at følge mulighederne på markedet, det kan eksempelvis være i form af, at følge med i hvilke megatrends du skal kende til på markedet. Ligeledes er annoncering, salg og markedsføring, budgetter og financering også vigtigt som en del af det overordnede overblik. 

Forretningsplanen inderholder en udformning af de ovenstående aspekter (og mange flere). Se de konkrete punkter af forretningsplanen i skabelonen, hvor du vil have mulighed for at udforme planen derfra.

 

Hvor er din virksomhed nu, og hvor er den på vej hen? 

Du har sikkert allerede tænkt over flere af disse aspekter, men skabelonen hjælper i høj grad til eksekvering og struktrurering, som nærmest er lige så vigtigt som selve planen. 

Så vil du gerne opnå vækst, og skabe gode resultater, er det altså vigtigt at have lagt en god plan - og følge den. Du viser samtidigt et stor overskud i udtækningen af planen, og gør det nemmere for alle i virksomheden at deltage i de fælles mål. 

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I 2020’erne har omverdenen aldrig været mere omskiftelig - det vil sige, at der i mange brancher hele tiden træder nye spillere ind på markedet, som vil konkurrere med dig på produkt, service og ikke mindst effektivitet. Lær hvordan du skal udkonkurrerer andre spillere her.

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
Jura
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
IT
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Tags:
Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

Ann-Sofie Lippert

Junior Consultant, BA Kommunikation og IT

I dette blogindlæg får du 3 gode råd til hvordan du kan øge dine muligheder for tilbagevendende og købeklare onlinekunder.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.