Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Den gode sælger ifølge Lars Folkmann

gæst

Sæt ambitiøse mål og tro på det

Det er sjovt at sætte ambitiøse mål, og virkelig gå efter dem. Processen i at nå et mål er meget vigtig, men vær procesorienteret for at skabe resultater. Lars indrømmer blankt, at han ikke er typen, der kan sige: " Vi nåede ikke vores mål, men processen var det hele værd". For Lars er det opnåelsen af målet, der er det mest tilfredsstilende. Vid hvor du går hen, og inspirer og motiver andre hele vejen hen til målet.

Fokus

Hvad er fokus for Lars? Fokus er at skabe klarhed, at "fjerne bananfluerne fra koncernbrillerne", som en af Lars" chefer engang formulerede det. Kort sagt: Skab klarhed så der kan prioriteres. Det er en ting Lars har lært værdien af, prioriter ved at vælge de max 5 vigtigste ting du kan huske (gerne færre), og som du kan gøre noget ved.

Lav først en grovsortering af tingene i "nemt" og "svært", og start så med at fjerne de nemme. Sæt så de svære i rangorden efter hvor profitable de er/hvilke opgaver der er allermest afgørende - og gå så i gang!

Fremdrift

Rastløshed, utålmodighed, vækst, energi, engagement. Prøv hele tiden at skabe en positiv spiral. Det vil gøre at tingene lykkes. Man skal have alle til at brænde for væksten, både i salg og i produktionen.

Vedholdenhed

En af Lars gamle chefer sagde altid "percistency prevails", og det udtryk lever Lars selv efter i dag. Kort og godt betyder det: Bid dig fast og bliv ved! Både hvad angår retning og fremdrift. Det er de færreste problemer, du ikke kan slide op. Skift ikke retning hele tiden, vær ikke for opportunistisk. Hvornår tænker Lars så, at man skal stoppe? Kan der ikke være en fare for at brænde ud, når man tænker sådan? "Man skal stoppe når omkostningerne bliver for store, forstået på den måde at når kræfterne og pengene kan bruges bedre andet steds, så skal man gøre det." Lars har ikke brug for viden helt nede på detaljeniveau. Man skal være generalist og realist - se på hvad der er muligt, og spørg dig selv: "Hvor kan jeg gøre mest gavn lige nu?"

Den gode indsats

Hvad er vigtigt for at kunne gøre en god indsats på arbejdet? "Den praktiske tidsplanlægning er vigtigt og skal sigte mod at skabe rum i dit liv. Lad rytmen bestemme din indsats. Du kan for eksempel være sammen med din familie når det passer ind og arbejde, når der er ro til det". Kort sagt: optimer din tid for at få lysten til at drive værket. Lars vælger også at arbejde i ferierne, men han gør det for at kunne slappe af på ferien. Han tjekker sin mail løbende, fordi viden om at tingene kører, fjerner stress, giver ro, og hjælper til at holde overblikket. Som Lars siger: ""No surprises" giver større fornøjelser på ferien".

Holistisk virksomhedsledelse

"Vær opmærksom på at mennesker motiveres forskelligt, timelønnede og akademikere har forskellige ønsker og behov". Hav respekt for alle interessenter i organisationen. "Alle tandhjul er lige vigtige, nogle er mere synlige end andre, men alle er lige vigtige". Det er for Lars meget vigtigt at huske, at når en medarbejder er ude at levere en service, så bliver han/hun selskabet i kundens øjne. Så hvis han/hun ikke er glad, så er selskabet ikke et godt selskab i kundens øjne. "Folks loyalitet knytter sig til mennesket der leverer varen, ikke til firmaet. Det skal man aldrig glemme som leder. Gør dine medarbejdere glade, så bliver dine kunder glade, så stiger din lønsomhed, og så får du vækst. Det er den positive spiral, jeg tror virker på den lange bane."

Tag selv ansvaret

Vidensdeling er meget vigtigt, men samtidig svært at sætte i system. Når folk siger: "Ingen fortæller mig noget", så siger jeg: "Start selv - smil selv, så smiler folk igen!". "Man skal simpelthen være den, der viser vejen i stedet for at resignere, for det er ikke vejen frem". Ved at starte selv kan man starte en dominoeffekt som gør at alle pludselig taler mere sammen. På den måde kan man selv sørge for, at man er den tingene bliver fortalt til. Ledelsen kan og skal opmuntre medarbejderne til videndeling, og så skal medarbejderne tage ansvaret for også at bruge dem.

Kommunikation

Når man tænker på sin kommunikation, er det også vigtigt at huske på, at kommunikation er meget andet end ord: "Vær ordentlig i din opførsel, og se ordentlig ud". Dit tøj må ikke forstyrre dit salg. Fejl i breve og salgsmateriale er også noget, der kan forstyrre. Derfor er det også vigtigt at gøre, hvad der er muligt for at undgå fejl ved f. eks altid at tjekke en ekstra gang at alt, der bliver sendt ud, er i orden.

Vær innovativ i salget

Husk at have et stort fokus på innovation når der skal skabes vækst. Både når det gælder produktudvikling, produkter, salgskanaler som web, telemarketing osv. 

Elsk målinger

Lars elsker at få karakter på sin indsats. Han glæder sig altid til at se de seneste tal og synes at det er super-spændende at se hvad folk siger: "Det er jo også på det grundlag at jeg kan se hvad vi skal gøre anderledes i fremtiden, og det er i sig selv super spændende".

Anerkend kilden til din succes

Lars taler meget om de tre mentorer, der har hjulpet ham på vej, men også æren ved at modtage Sales Excellence prisen deler han med sine medarbejdere. "Mine resultater er produktet af mine medarbejdere. Jeg modtog den, men vi har alle sammen vundet den". Husk altid på at du er heldig at have nogle dygtige medarbejdere, og husk altid at anerkende dem, også i dagligdagen. Anerkendelse af dine medarbejdere er det, der giver energi til mere.

Sult

Vær grænseløst utålmodig med at nå dine resultater, vær rastløs for at komme videre. Vær sulten på fremdrift, udvikling og succes. Vær sulten for at gøre en forskel der skubber i den rigtige retning. Skab ting, det er enormt tilfredsstillende. Skab rammerne, sæt målene og nå dem!

Hvor meget skal man så presse sig selv? Lars Folkmann hørte engang til et foredrag, at man aldrig avancerer mellem 8 og 16. Det skal forstås på den måde, at tingene naturligvis ikke kommer af sig selv, hvis man vil nå langt. Men samtidig har Lars aldrig følt at det var et pres: "Min arbejdsindsats har været baseret på tilvalg og interesse. Du bliver nødt til at yde en ekstraordinær indsats, hvis du vil lave ekstraordinære resultater. Der skal også held til, men det er vejen, hvis du vil op på raderskærmen hos dem der kan og vil hjælpe dig videre".


Sidst opdateret: 05-06-2011

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her