Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Håndtering af afvisning ved salgsforsøg

gæst

Hvad gør man, når afslagene så alligevel melder sig? Karsten Wirnfeldt foreslår, at man deler afvisningerne op i oprettelige og uoprettelige - og koncentrerer sig om dem, der kan rettes op. Se det som et spil, hvor de uheldige mønstre, der er opstået mellem dig og kunden, skal brydes:

  • Vær gerne en "pleaser". Vær konsensussøgende, og kom med ærlige og reelle forklaringer, hvis noget er gået galt
  • Tal straks med dine kolleger om situationen. Hvad kan du gøre bedre?
  • Søg viden om, hvad der kan rette op på situationen, søg nye veje til at vende situationen så begge parter vinder ved det, forsøg oprigtigt at forstå din kunde: Hvorfor vil han/hun ikke købe? Hvad er det, kunden gerne vil købe?

Den letteste løsning er: At spørge kunden. Karsten Wirnfeldt siger: "Bliv ved med at søge. Spørg din kunde, hvad der mangler, spørg: "Hvorfor siger du nej, hvad er det, du siger nej til?" Så opstår der altid nye muligheder. Når du forstår din kunde, kan du tilbyde kunden præcis det, han/hun har brug for, hvilket meget ofte gør salget muligt.

Hvis der ikke kan rettes op på afvisningen, er Karsten Wirnfeldts bedste råd: Tag det ikke personligt. Ofte bærer ydre faktorer en stor del af skylden for et mislykket salg. Find dem, og husk dem til en anden gang. Så er du ikke så personligt sårbar i afvisningssituationen.

Tal med kolleger om forløbet, og få deres input og viden, så du kan lære af det og få mod til at komme videre. Husk altid at kigge ind i fremtiden: Hvis det ikke gik nu med denne kunde, var det nok heller ikke gået på lang sigt. Og her må man gerne blive fanden i voldsk og sige: "Jeg nægter at give op!"  Næste gang er du en erfaring rigere.


Sidst opdateret: 05-06-2011

UDVALGTE KURSER


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her