Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sælg mere med psykologiske salgstriggere

Bag ethvert køb ligger adskillige psykologiske processer, som påvirker købsbeslutningen. Her får du 3 salgspsykologiske triggere, som booster dit salg.

Salgspsykologi handler ikke kun om at forstå, hvordan kunden træffer beslutning om at købe i din butik. Den psykologiske forståelse er også afgørende for, om du kan fastholde kunderne i butikken.

Brug salgspsykologien til at udvikle relationer til dine kunder. Lyt efter og giv dem din opmærksomhed. Start med disse 3 salgspsykologiske tips.

Giv værdi og få respekt

Værdi og respekt er helt grundlæggende i salgspsykologiens verden. Hvis du behandler din kunde som endnu et nummer i rækken, skal der ikke meget til, før han går til konkurrenten og får en bedre kundeoplevelse. 

Giv din kunde noget, som har værdi for ham. Giv det gratis og uden forventning om at få noget igen. Dermed trigger du det psykologiske princip om gensidig respekt. Det sker, når du på den måde hjælper dine kunder, uden at det skal være “noget for noget”. 

Kunden oplever sig set og hørt. Du får flere anbefalinger og tilbagevendende kunder.

Gør det let og fjern forhindringerne

Gør det let for kunden at vælge dig. Hvordan gør du det? Det oplagte svar handler om at gøre det attraktivt for kunden at lægge sine penge hos dig. Men husk også at fjerne eventuelle forhindringer på vejen. For selvom købsmotivationen er der, skal der ikke mange forhindringer till, før kunden vender om og finder en anden butik. 

Der er vi bare som mennesker psykologisk indstillet til at tage den nemme løsning i farten. Det skal bare virke. 

Din landingpage og betalingsløsning er designet til at hjælpe kunden sikkert i mål, men ender ofte i praksis med at være den sidste friktion eller modstand, som får kunden til at give op. Mega ærgerligt at miste kunden på målstregen. 

Mit bedste råd er at teste din løsning igennem. Er det tydeligt, hvad man skal gøre? Har du alle kundernes foretrukne betalingsløsninger? Fungerer det hele på mobil? 

Det handler altså ikke kun om at give værdi og gøre det let. Gå en tur i din kundes sko og opdag de forhindringer, der kan opstå undervejs i en købsproces. Nogle af forhindringerne kan du sikkert afhjælpe.

Start kapløbet og skab kamp om varerne

En af de mest effektive salgstriggere er begrænsning. Eller scarcity og urgency på marketing lingo. Når vi som købere bliver stillet overfor et begrænset udvalg, begrænset antal eller meget kort tid at reagere i, så sker der et eller andet med købemusklen. 

Trenden med live shopping på sociale medier har godt fat i begrænsningens kunst. Det er lige nu, det sker. Det er live og der er flere købere med i kapløbet. Ingen pæn kø - det er bare først til tasterne og først til mølle. 

Live shopping trigger et helt grundlæggende psykologisk mønster hos os. Når vi har sat næsen op efter noget bestemt og nogen prøver at snuppe det fra os på målstregen, så sætter vi farten op. 

Eksperimenterer du med live salg, kan du med fordel overveje, hvordan scarcity og urgency ser ud hos dig. Har du et begrænset antal af bestemte varer eller ligefrem udsolgte varer, som kunderne kan stå i kø til? Du kan også teste forskellige tidsbestemte incitamenter som fx gratis forsendelse ved køb indenfor en halv time.

Udnyt kundernes indbyggede konkurrencegen og skab kamp om varerne. Kunderne har det sjovere og du sælger mere. 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.

Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist. 

Connect med mig på LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Overvejer du at lukke din facebookgruppe, fordi den ikke virker? Selvom den ser ud til at være stendød, så vent lige med at slå den helt ihjel. Giv den lige en måneds tid med lidt effektiv hjertemassage. Jeg viser dig hvordan. 

Is content king?
Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

”Content is King” Sådan skrev Bill Gates tilbage i 1996. Under denne catchy overskrift beskrev han de enorme muligheder for både at fremstille og publicere indhold af enhver tænkelig art, som netop internettet bragte med sig. I dag, knap 25 år efter den ikoniske udtalelse, er mængden af content nærmest eksploderet.

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Her får du lidt guf til værktøjskassen, som hjælper dig med at skrive bedre tekster.

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Forestil dig, at du ligger på stranden og sipper cocktails, mens du tjener penge.

Vælge farver og identitet
Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Her ser vi på hvordan du giver dit bedste "visitkort" et servicetjek.

inbound marketing
Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Læs om Inbound marketing. Det lugter lidt af Content marketing, men har en teknisk lyd. Fokus er mere snævert på leadgenerering og marketing automation.

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Når du har lavet det fedeste indhold, men ingen ser det, kan man fristes til lidt filosofisk spørge, om du så overhovedet har lavet det?

Hvad har en ko med sociale medier at gøre?
Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Her får du 3 bud på, hvordan du får det bedste ud af din business profil på sociale medier – uden at gøre det samme som alle andre.

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring, Salg

Her får du 4 grundlæggende adfærdspsykologiske tips, som er lette at implementere. Så er du i gang.

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Her får du 5 tips til synergi mellem dit SEO-arbejde og Content Marketing.

Jonathan Bräuner Delfs
E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Jeg havde lagt en plan. Der var 7 måneder til jeg skulle gå fuld tid. Men så.. Læs her hvorfor jeg mener du bør gå fuld tid tidligere end planlagt.

E-handelskonsulent og Search Marketing Specialist

Konsulent med fokus på nethandel og søgemaskiner. Har hjulpet virksomheder med SEO, konverteringer og salg siden 2008. Desuden erfaringer fra opstart og drift af egne webshops.

Founder af Search Company - i rollen som Search Marketing Specialist. 

Connect med mig på LinkedIn

178 indlæg
38 indlæg
83 indlæg
22 indlæg
62 indlæg
196 indlæg
226 indlæg
47 indlæg
There was an error : - Unable to parse the p12 file. Is this a .p12 file? Is the password correct? OpenSSL error:
MEST LÆSTE BLOGINDLÆG
OM BLOGGEN

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her