Er du bange for dine konkurrenter? Bange for at de klarer sig bedre end dig eller har bedre produkter?
Kan du spejle dig i en af ovenstående? Så kan jeg fortælle dig lige nu og her, at du ikke skal frygte dine konkurrenter. Hvis du gør det, vil du bruge alt for lang tid på at tænke på dem. Hvordan de gør tingene og hvor godt deres virksomhed har det. Ved at have alt dit fokus rettet mod konkurrenten mister du overblikket over din egen virksomhed og så er der ingen tvivl om, at konkurrenten ’vinder’ over dig.
Dit fokus skal være på din egen virksomhed og dine medarbejdere. På den måde vil du opleve mere ro og overskud og det vil potentielt lede til nogle fede idéer, som kan skabe endnu mere værdi for dine kunder.
Konkurrence i samme by – skab merværdi
Det er okay, at der er flere konkurrenter, også at de ligger inden for kort afstand af din virksomhed. Lad mig give dig et eksempel: Der er flere pizzeriaer i samme by og de går ikke nedenom og hjem. Folk i byen har hver deres præference og går til det pizzeria, som de mener er bedst.
Så hvis flere af dine konkurrenter er i byen, så kan de sammenligne jer, hvilket er godt, for så kan de tydeligt se, at dit produkt er endnu bedre end konkurrentens.
Netop derfor er den værdi du skaber for kunden vigtig. Det handler ikke om at have alle produkterne eller features, det handler om at have det, som kunden efterspørger og så handler det om at have den bedste kundeservice.
Det bedste du kan gøre for din virksomhed, det er at have en fantastisk kundeservice. Det er kunderne du skal please, du skal ikke tænke på at gøre konkurrenten nervøs for, at du har noget bedre. Altid have din kunde i fokus ikke konkurrenten.
Dine kunde er nemlig kilden til gode anmeldelser og flere kunder. Hvis de taler godt om din virksomhed, så opstår der social proof. Det vil sige, at deres venner, familie og bekendte vil gå til din virksomhed, fordi de har hørt godt om den fra en person, som de stoler på. Kunder er de bedste ambassadører.
Så lad være med at kopiere features, som dine konkurrenter kommer med, det er spild af tid. Du skal tale med dine kunder, fortæller de så om noget bestemt, de mener kunne skabe mere værdi for virksomheden, som tilfældigvis er en feature, som konkurrenten har, så kan du begynde at kigge en i den, men ikke før. Du skal have opbakning af dine kunder først, ikke blot se at konkurrenten gør det og tro, at det er det som gør dem succesfulde.
Husk på, blot fordi det ser ud som om, at dine konkurrenter drives rigtig godt og har stor succes, så er det ikke altid tilfældet. De kan have en dårlig periode, men blot være gode til at markedsføre sig som om altid spiller.
Så fokuser på det, du kan have kontrol over frem for det, du ikke kan kontrollere. Behold troen på dit produkt!
Læs mere om frygten for konkurrenten her.
CEO og founder af Startup Central
Iværksætter med stort I. Jeg brænder for at hjælpe iværksættere fra idéfasen og godt i gang med deres virksomhed. Privat er jeg gift med Nanna og far til fire.
LinkedIn