Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Hvad kan vi hjælpe med?

Skræddersyet eller gør-det-selv?

e-akademiet
Skab din hjemmeside
Sælg din hjemmeside
Trim din hjemmeside

Af Nynne Vidgren og Maja Topsøe-Jensen

Hvis du gerne vil have et nyt badeværelse, skal du finde ud af, hvad der skal være i badeværelset, og om du vil gøre det selv eller vil hyre nogen til at gøre det for dig. Det samme gælder, når du vil oprette eller udvikle din hjemmeside.

10 arme

Denne artikel tager dig igennem de vigtigste overvejelser om, hvordan du finder ud af, hvad din side skal indeholde, og hvem der skal lave den.

  1. INDHOLD: Som det første skal du lave en brainstorm over, hvilken karakter og hvilke funktioner din hjemmeside skal have. Det vil også være fornuftigt at tegne, hvordan du gerne vil have hjemmesiden skal se ud (layout). Husk at overveje: Hvor statisk eller dynamisk skal din hjemmeside være? Hvor meget ønsker du selv at kunne rette på din hjemmeside, skal den have sit eget unikke design eller det er fint at lave din hjemmeside i en skabelon.

    Efter brainstormen skal du vælge de idéer og tegninger ud, som passer bedst til din målgruppe samt dit koncept og brand i det hele taget. Her kan du få nogle tips og metoder til de overvejelser, du også kan gøre dig:

Læs også:

 

NB: Kig på andre hjemmesider som inspiration.

Herefter er der andre forhold, du skal overveje:

  1. EGNE KOMPETENCER: Overvej, hvilke kompetencer du selv har i forhold til at lave din hjemmeside. Har du teknisk erfaring, og synes du, det er sjovt? Eller har du ingen erfaring og bryder dig ikke om at kode? Kan du selv stå for hele processen eller måske dele af den?
  2. TID: Spørg dig selv, hvad der er realistisk at bruge af tid på udvikling af din hjemmeside. Husk tid til den øvrige drift af firmaet!
  3. ØKONOMI: Hvad er dit budget for hjemmesiden nu og til vedligehold senere? Husk, at jo mere avanceret din hjemmeside bliver med redigeringssystem, design osv., jo dyrere bliver det.

Gennem disse fire steps har du nu fået klarlagt de forhold, der spiller ind, når du skal finde ud af, hvem der skal lave din hjemmeside. Du er nødt til at tilgodese alle fire områder for at finde den ideelle løsning for dig. Når du gør det, kan du få en fornemmelse af, om det er et projekt, du selv vil kaste dig ud i, eller om du behøver hjælp.

Selvgjort er velgjort

Der er nogle forskellige muligheder, når du har klarlagt din hjemmesides udseende samt indhold - og selv vil kaste dig ud i projektet med at skabe siden.

  • Det bedste råd, vi kan give dig, er: Gå på nettet!

Her kan du søge efter forskellige hjemmesideprogrammer. Du kan finde programmer, hvor du kan lave din hjemmeside uden større teknisk eller designmæssig erfaring. Derfra kan du avancere og finde programmer eller applikationer, som du kan designe din hjemmeside i, som er en smule mere tekniske og dermed med mulighed for features.

  • Det næstbedste råd er: Brug dit netværk!

Tal med folk, du færdes sammen med til daglig (naboen, en forældre i børnehaven, en leverandør osv.), og fortæl dem om dit projekt. Mange vil have erfaringer, de gerne vil dele ud af - dette kan være en rig kilde til information og hjælp.

Fordelen er, at du ved at gøre det selv kan få en meget billig hjemmeside. Det er selvfølgelig også muligt at bruge mange penge på det, hvis du f.eks. vil have et CMS og tilmed også nogle til at sætte det op for dig.

Hyr en professionel

Har du ingen teknisk forstand, eller interesserer det dig ikke at lave din hjemmeside selv, kan du betale dig fra at få den lavet. Du kan også overveje en model, hvor du betaler andre for at gøre dele af arbejdet med hjemmesiden. Det svarer til, at folk inden en charterferie skal beslutte, om de vil betale for alle måltider på forhånd eller ej.

  1. All inclusive-modellen: Du har mulighed for at hyre et bureau til at gøre hele arbejdet fra start til slut - de designer, koder og producerer tekst/indhold. Dette sikrer et lækkert design og visuelt udtryk.

    Denne løsning er dyr økonomisk, men du sparer din egen tid!

    Du bør dog ikke slippe al kontrol med, hvad der foregår, selvom du bruger et bureau! Vi anbefaler, at du fører tilsyn med udviklingen, så du sikrer, at hjemmesiden afspejler dit brand, og samtidig kan holde styr på udviklingsomkostninger. Protestér, hvis bureauet ikke leverer/producerer det, du mener, I har aftalt!

    Læs også

  2. Halvpensions-modellen: Du kan også vælge freelancere til at dække de områder, du ikke selv kan eller vil løfte. F.eks. kunne du hyre en grafisk designer, en it-kyndig og selv skrive al teksten. Løsningen er billigere, men kravet til styring og involvering fra din side er højere. Med denne løsning investerer du noget af din tid i projektet. Et sted at finde freelancere kunne være linkedin.com eller amino.dk.

NB: Vid og erkend, inden du går i gang, at uanset, hvilken model du vælger, bliver det dyrere økonomisk, end hvis du lavede hjemmesiden selv eller fik nogle venner til at hjælpe dig.

Ligegyldigt om du selv har udviklet din hjemmeside, eller et bureau har gjort det, er der forhold, du skal overveje, når hjemmesiden er færdig og kører. Du skal tage stilling til, hvordan din side skal vedligeholdes, og hvem der skal gøre det, samt hvordan du evaluerer den. For når hjemmesiden har været i brug noget tid, er det godt at kunne måle, om den har den ønskede effekt eller ej. Dette får du idéer til i den næste artikel, som handler om, hvordan man måler effekten af sin hjemmeside.


Sidst opdateret: 07-05-2015

UDVALGTE KURSER

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her