Hvad kan vi hjælpe med?

Messer og udstillinger

358

Messer og udstillinger fungerer som markedspladser for specialister.

Her kan du:

  • Give besøgende information om dine produkter og tjenester
  • Etablere kontakter og samarbejde med folk inden for din branche
  • Få indblik i, hvordan konkurrenterne præsenterer sig selv og deres produkter

Vælg den rigtige messe

Henvender messen sig for bredt eller for snævert? Er det de rigtige beslutningstagere, der kommer? Dækker messen dine markeder? Valg af den rigtige messe er afgørende for din succes.
Her kan du læse om, hvordan du bedst muligt udnytter messer og udstillinger - både som udstiller og som besøgende.

102

Brug af messer til promotion

Hvis du bruger dem rigtigt, kan messer være det vigtigste element i din markedsføringsindsats.

Messer kan udvikle din forretning på flere måder:

  • Du får mulighed for at demonstrere dine produkter og tjenester
  • Du kan skabe en direkte kanal til lancering af nye produkter og tjenester
  • Du får mulighed for at undersøge kundebehov
  • Du kan stifte forretningsrelationer i branchen
  • Du kan få overblik over mange kunder
  • Du kan få overblik over mange konkurrenter og leverandører

Messer tiltrækker ofte pressen, hvilket giver anledning til at lave PR. Ofte kan du med fordel invitere dine eksisterende kunder på messen. Det kan være med til at udvikle jeres forhold - det har I måske ikke lejlighed til i dagligdagen.

Men messer kan også være spild af tid og penge. Vær sikker på, at du ved, hvad du vil opnå med din tilstedeværelse. Sæt nogle meget specifikke mål for, hvor mange nye kunder eller salgsleads du vil opnå. Vær også omhyggelig med, hvilken messe du vælger. Tiltrækker den de rigtige folk? Det tager tid at planlægge et fremstød på en messe. Husk også at følge op på de relationer, du skaber i løbet af messen.

67

På messe som kunde eller udstiller

Som kunde

Kommer du på den rigtige messe, er det et ideelt sted at finde leverandører og etablere relationer. Som kunde på en messe kan du:

  • Se nye produkter og få inspiration til din virksomhed
  • Sammenligne nye produktlanceringer og undersøge dem nøje ved at stille spørgsmål
  • Finde nye leverandører
  • Blive opdateret med ny teknologi

For at være sikker på, at du får mest muligt ud af besøget på messen, bør du planlægge din tilstedeværelse. Du bør sætte konkrete mål. Måske ønsker du at finde tre nye leverandører eller fem nye kontakter indenfor et givent område.

Som udstiller

Lav en profil af de kunder du ønsker at nå. Identificer deres interesser og deres beliggenhed. Efterfølgende kan du gennemgå alle messer og forsøge at matche dem op mod din kundeprofil. Du skal altid indhente oplysninger fra messearrangøren om, hvor mange og hvilke mennesker der kom sidste år. Du kan også spørge, om dine konkurrenter er tilstede. Så har du et bedre beslutningsgrundlag.

587

Messe - med professionel hjælp

Du kan overveje at bruge såkaldte eventbureauer, som kan hjælpe dig med at optimere dit udbytte på messen.

Et eventbureau kan:

  • Stille erfaring til rådighed om alle tricks og faldgruber
  • Gennemføre planlægning og afvikling, så du ikke ender med at stresse så meget, at du ikke får det forventede udbytte

Du kan betale dig fra det hele eller kun dele af aktiviteten. For at få det bedste resultat med et eventbureau, skal du sikre dig, at der er klarhed om følgende spørgsmål:

  • Hvad ønsker du, de skal gøre, og hvad gør du selv?
  • Hvad er den vigtigste information om dit produkt og de bedste salgsargumenter?
  • Hvem er dine eksisterende kunder, og hvem håber du på at nå ud til?
  • Hvilket image har du, og hvilket ønsker du at skabe?
  • Hvilke nyheder ønsker du at fortælle om og demonstrere på din stand?
  • Hvilken information ønsker du fra dine potentielle kunder?
  • Hvor stort er dit budget?

Der findes leverandører, der kan tilbyde alt inden for messer. Det kan være firmaer, der tilbyder alt inklusive de folk, der står på din stand, til firmaer der blot leverer brochurer.

441

Messe - gør det selv

Ønsker du selv at lave din messestand, skal du overveje din strategi, dine mål, hvordan du planlægger, og du skal forberede dig på at håndtere praktiske forhold.

Strategi og mål

Svar på følgende spørgsmål:

  • Hvem ønsker du at tiltrække?
  • Hvad er dit budskab til dem?
  • Hvordan er du anderledes i forhold til dine konkurrenter?
  • Hvilket image ønsker du at skabe?
  • Skal du fremme eller demonstrere nogle specifikke produkter?
  • Hvilket markedsføringsmateriale vil du bruge? Skærme, standere, plakater, brochurer, produktprøver, merchandise?
  • Hvordan vil du skabe leads på standen, og hvordan vil du følge op på dem?

Planlægning

  • Skab noget opmærksomhed. Inviter nuværende og potentielle kunder. Spørg messearrangørerne om hvilke medier, der dækker messen og send dem information
  • Udvælg de folk, der skal stå på standen. Hvordan repræsenterer de virksomheden? Har de tilstrækkelig produktindsigt? Kan de skabe kontakt og kommunikere?
  • Tænk over i god tid, hvordan du får produceret alt materiale til standen, og bestil i god tid
  • Lav en projektplan over, hvad der skal gøres af hvem, og hvornår
  • Vær sikker på, at alle er indforstået med deres ansvar
  • Lav et realistisk budget

Praktiske detaljer

  • Undersøg, om de nødvendige faciliteter er stillet til rådighed af messearrangøren. Internetadgang, strøm, borde og stole, skærme, osv.
  • Undersøg transport af udstyr, og hvad der kan lejes lokalt
  • Book din messestand hurtigst muligt, så du får den plads på messen, der er mest attraktiv.
  • Vær sikker på, at du har nok markedsføringsmateriale med

Merchandise - virker det?

Merchandise laver man for at minde kunderne om virksomheden og styrke sit budskab. Ofte er det spild af penge, fordi alle deler kuglepenne, plastikposer, badges og musemåtter ud. Vælg noget kreativt, som er anderledes, og som kan associeres til dit produkt og virksomhed. Før du vælger en leverandør, bør du undersøge flere priser. Der er stor forskel.

410

Tjekliste: Succes på messe

At få succes på en messe kræver, at du ikke undervurderer de omkostninger og den tid, der er forbundet med deltagelsen. Ved god planlægning kan du udnytte alle muligheder og få bedre tilbagebetaling på din investering:

  • Find ud af, hvad tid du kan komme og sætte din stand op, så du kan være i god tid
  • Tjek at alt udstyr virker, inden det går løs
  • Sørg for at alle på standen ved, hvad de skal lave hvornår
  • Giv alle på standen et navneskilt, hvor også dit virksomhedsnavn fremgår
  • Sørg for at have tid til alle besøgende, så du kan lave aftaler og notere deres behov
  • Lav et system til at registrere kontaktdetaljer og interesser fra besøgende
  • Sørg for ikke at undervurdere besøgende. Din målgruppe kan være svær at genkende
106

Følg op på messen

Opfølgning på messen er måske det vigtigste af det hele. Hvis du venter for længe med at følge op, risikerer du, at det hele er spildt. Sørg for at:

  • Holde et evalueringsmøde med hele holdet. Hvad var det samlede indtryk? Hvad efterspurgte de besøgende? Hvad virkede, og hvad virkede ikke?
  • Mens indtrykkene stadig er friske, bør du overveje, hvad der kan forbedres
  • Sammenlign dine resultater med de målsætninger, du havde sat dig
  • Følg op på de kontakter, du har skabt. Afhængigt af dit budskab kan du sende dem brochurer, ringe til dem, besøge dem eller skrive et brev
  • Undersøg, om der er mulighed for at lave nogle opfølgende historier i pressen
  • Hvis alt gik godt, kan du overveje at booke til næste års messe
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.