Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Produktlivscyklus - produktets fem faser - forlæng dit produkts levetid

Ethvert produkt gennemgår fem faser. Faserne kaldes produktets livscyklus.

  • Udvikling - på nuværende tidspunkt er dit produkt kun en ide. Du investerer i forskning og udvikling
  • Introduktion - du lancerer produktet. Du investerer i markedsføring
  • Vækst - dit produkt sælger sig selv. Du har få konkurrenter, og salget går godt. Du investerer i analyser af, hvordan du kan reducere omkostninger forbundet med produktion og levering
  • Modning - væksten går langsommere eller er måske stoppet. Dine produktions-, distributions- og markedsføringsomkostninger er trimmet. Konkurrencen har ført til priskonkurrence. Du investerer nu i produktudvikling
  • Nedgang - nye og bedre produkter er kommet på markedet. Priserne falder, og profitten er til at overse. Markedsføring gør ikke nogen forskel

Vær på forkant

At kunne identificere produkters fase i livscyklussen er afgørende for at skabe profit. Selvom alle produkter på et eller andet tidspunkt "dør", kan du forlænge deres levetid. Der er tre måder:

  • Ved at øge markedsføring
  • Ved at introducere nye, mindre produktforbedringer
  • Ved at søge nye markeder

Du bør altid have nye produkter klar til introduktion, når gamle er i modning. Så sikrer du, at du altid har produkter i vækst.

Sidst opdateret: 05-06-2011
Google AdWords voucher

Øverst på Google?
Indbetal 200 - brug for 800

Brug 200 kr og få 600 kr
Ingen binding - ingen risiko
Hent din startbonus her:
Nyhedsbrev

Få relevant viden om vækst. Snyd ikke dig selv for disse vitaminer til din virksomhed

Google Plusl