Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Valg af lande

Det kan være tilfældigt, hvilket land man vælger at outsource til, fordi valget styres af, hvilken virksomhed man vælger som outsourcingpartner. Ofte kan det dog være en fordel at overveje hvilket land, man vil outsource til, før man går i gang med at lede efter en samarbejdspartner. Der er andre faktorer end den konkrete virksomhed, der spiller ind, når man vælger at rykke en del af produktionen til udlandet.

En prioriteringsliste kan danne grundlag for dine overvejelser: 

  • Udvælg de kriterier, der er vigtige for din virksomhed, f.eks. afstand til din virksomhed, transportomkostninger, sproglig lighed, lavt lønniveau, kulturforskelle, kvalitetsniveau, erfaring med din type produktion, leverandørforhold osv.
  • Opstil kriterierne i prioriteret rækkefølge 
  • Lav en liste over, i hvilken rækkefølge du vurderer, at de pågældende lande prioriterer de samme kriterier eller placerer sig i forhold til din prioritering

Eksempelvis kunne din liste se sådan ud:

  1. Lønniveau
  2. Sproglig lighed
  3. Kulturforskelle
  4. Afstand til virksomheden
    osv.

Mens din liste over forholdene i f.eks. Polen er:

  1. Lønniveau
  2. Afstand til virksomheden
  3. Kulturforskelle
  4. Sproglig lighed
    osv.

Der er således et oplagt match mellem din virksomhed og Polen, hvis du kun tager lønniveauet i betragtning, men eftersom den sproglige lighed, som også har meget høj prioritet for dig, ikke bliver imødekommet, betyder det måske, at du må vælge et andet land at outsource til.

Du bør skaffe så mange faktuelle oplysninger som muligt til at basere dine vurderinger på, det kan f.eks. være oplysninger om lønniveau, transportomkostninger, landets erfaring med din type produktion osv. Nogle oplysninger er tilgængelige ved en hurtig søgning på internettet, mens andre kan kræve lidt mere benarbejde.

Vær også opmærksom på, at der i nogle lande kan være store regionale forskelle på f.eks. pris- og uddannelsesniveauer.

Det vil selvfølgelig altid i den sidste ende være en subjektiv vurdering, der ligger til grund for dine overvejelser, men det kan være en ide at få dine tanker skematiseret, før du går videre og begynder at søge samarbejdsaftaler.

Sidst opdateret: 05-06-2011
Google AdWords voucher

Øverst på Google?
Indbetal 200 - brug for 800

Brug 200 kr og få 600 kr
Ingen binding - ingen risiko
Hent din startbonus her:
Nyhedsbrev

Få relevant viden om vækst. Snyd ikke dig selv for disse vitaminer til din virksomhed

Google Plusl