Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Forskellen på omkostninger og værdi

At tænke i den simple forskel mellem omkostninger og værdi kan ofte øge betyde meget for din profitabilitet.

Hvad er forskellen?

  • Omkostningen - er de penge du bruger på at producere en vare eller ydelse
  • Prisen - er, hvad kunden betaler for varen eller ydelsen
  • Værdien - er, hvad kunderne føler varen eller ydelsen er værd for dem

Et eksempel kan være omkostningerne for en vvs-mand, der har repareret et utæt vandrør hos en kunde. Rejseomkostningerne har været 50 kroner, materialeomkostningerne 25 kroner og en times arbejde til en timepris på 100 kroner.

Ikke desto mindre er kundens værdi af ikke at have vand over det hele langt større end omkostningerne på de 175 kroner. Derfor kan vvs-manden tage 500 kroner for sit arbejde. Prisfastsættelsen skal derfor altid afspejle værdien for kunden, men du skal selvfølgelig heller ikke ignorere konkurrenternes prissætning.

For at maksimere indtjeningen, skal du derfor altid kende:

  • Fordelene - hvilke fordele har dine kunder ved at bruge dine varer eller ydelser?
  • Kriterierne - hvilke kriterier køber dine kunder ud fra? For eksempel hurtig levering, troværdighed, bekvemmelighed osv.
  • Værdi - hvilken værdi sætter kunderne på den vare eller tjeneste, du leverer?

Sæt prisen, efter den værdi du skaber, ikke omkostningen forbundet med det.

Sidst opdateret: 05-06-2011
Google AdWords voucher

Øverst på Google?
Indbetal 200 - brug for 800

Brug 200 kr og få 600 kr
Ingen binding - ingen risiko
Hent din startbonus her:
Nyhedsbrev

Få relevant viden om vækst. Snyd ikke dig selv for disse vitaminer til din virksomhed

Google Plusl