Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Hvem er dine konkurrenter?

Du slipper aldrig for konkurrence. I princippet er alle forretningsdrivende dine konkurrenter, fordi kunder bruger penge hos dem, som de kunne have brugt hos dig. Du skal altså ikke tro dig sikker, bare fordi du er den eneste i byen, der tilbyder netop dit produkt eller din ydelse. Der er beslægtede virksomheder eller produkter, der appellerer til de samme følelser og motiver hos forbrugerne, som dine gør. En biograf konkurrerer med dvd-udlejeren, som konkurrerer med musikbutikken osv.

Forhold dig til kommende konkurrence
Konkurrencen kan også komme fra en ny virksomhed, som tilbyder et produkt eller en ydelse, som minder om dit, og måske gør dig overflødig. Du skal hele tiden være opmærksom på, hvad der sker på det marked, du er en del af. Måske kommer der pludselig et nyt produkt, som alle vil have fingre i, og som du oplagt kunne forhandle eller licensere - hvis ikke du er hurtig nok, er dine konkurrenter det sikkert.

Dine konkurrenter - og potentielle konkurrenter - kan du identificere ved at:

  • Holde øje med reklamer
  • Læse artikler i aviser og fagblade
  • Gå på udstillinger og messer - hvem udstiller? Hvad tilbyder de? Hvad kan de?
  • Søge på internettet efter produkter eller ydelser, der minder om dine egne
  • Gennemgå flyers og andet direct marketing materiale, som du modtager
  • Kontakte din brancheorganisation og bede om materiale

Læs om dine konkurrenter
Find artikler og reklamemateriale i aviser, dagblade, fag- og brancheblade. Læs deres informationsmateriale og se efter, om de er med i telefonbøger og oversigter. Hvis de er onlinevirksomheder, så se, om det er muligt at teste deres produkter på nettet, eller om de på anden måde giver eksempler på deres kunnen eller produkter.

Får de mere opmærksomhed i medierne og blandt forbrugerne, end du gør? Hvorfor?

Brug internettet
Søg efter, og se på konkurrenternes websites. Hvordan er de i sammenligning med din? Hvordan fungerer de, og hvor avancerede er de? Er al information på sitet gratis? Er det overskueligt og let at finde frem til? Læs om virksomhedernes historie og de ansatte.

Sidst opdateret: 05-06-2011
Google AdWords voucher

Øverst på Google?
Indbetal 200 - brug for 800

Brug 200 kr og få 600 kr
Ingen binding - ingen risiko
Hent din startbonus her:
Nyhedsbrev

Få relevant viden om vækst. Snyd ikke dig selv for disse vitaminer til din virksomhed

Google Plusl