Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

TEMA: Salg - Forudsætninger for mere salg

TEMA: Salg

Forudsætninger for mere salg

Mentale forudsætninger

Du skal selv være positivt indstillet på at uddelegere dit salgsområde til andre, før det overhovedet kan lade sig gøre. For at lykkes med uddelegering, kræver det, at man gør det på de rette vilkår.

Hvis du skal motivere andre til at sælge for dig, må du først have fundet din egen salgsmotivation. Få tips til, hvordan du opnår det, og hvordan du kan motivere andre.

Når dine mentale forudsætninger for mere salg er på plads, kan du fokusere på de praktiske. Der er en masse formelle og operative ting, du skal tage stilling til, før du kan overlade dit salgsområde til andre.

Sæt hovedet i system

Du kender dine egne strategier, metoder og rutiner, men kan du forklare dem for én, der gerne vil bruge dem? Dokumentation er et vigtigt redskab til at gøre dine forretningsgange tilgængelige for andre, og dermed få tingene gjort på den måde, du ønsker det.

Lav optegnelser over din salgsproces. Find ud af, hvad der danner grundlag for dit salg, skriv det ned: Hvordan præsenterer du din virksomhed? Hvilken slags kunder er vigtige? Hvordan beskriver du dine produkter? Hvor meget går du ned i pris? Hvilke kvaliteter forbinder du med din virksomhed og dine produkter? Osv.

Overvej, hvordan du administrerer og kontakter dine kunder, brug evt. eksisterende systemer og metoder til at konkretisere dine egne strategier.

Giv andre adgang

Når du har gjort dig klart, hvordan du selv sælger dine varer eller ydelser, og sat det hele i system, er du klar til at give andre adgang til dit salgsområde. Jo flere ting, du selv er bevidst om, hvordan du gør, desto flere ting vil dine fremtidige ansatte gøre på den måde, du ønsker dem gjort.

Inden du afslører alle dine hemmeligheder, er det dog klogt, først at overveje, om du har sikret din forretning tilstrækkeligt. Sørg for, at det juridiske, såsom konkurrenceklausuler, ophavsrettigheder og patenter, er i orden, før du overdrager ansvaret for dit salg til andre.

  • Salgsmotivation
    Her er en række teknikker til at finde din salgsmotivation eller lære andre at sælge
  • Direct mail tjekliste
    Tjekliste med ting, du skal overveje, inden du går i gang med at sende markedsføringsmateriale ud til dine kunder.
  • Marketingproces for B2B-udbydere
    En marketingplan kan være udformet efter mange forskellige modeller. Her er i korte træk en beskrivelse af en model, som kan gøre marketingprocessen for B2B-udbydere meget enkel.
  • Markedsføring som investering
    Marketingaktiviteter er en investering, som skal føre til salg. Få gode råd om, hvordan du undgår at spilde dine penge.
  • Kunderelationssystemer - CRM
    Effektiv håndtering af kunderelationer er nøglen til overskud. Her kan du læse CRM og de værktøjer, der gør dig i stand til at bevare og udbygge gode kunderelationer.
  • Kunde og konkurrenceklausuler
    Undgå at ansatte kopierer kundedatabaser og koncepter og bruger dem hos en ny arbejdsgiver eller starter en konkurrerende virksomhed.
  • Immaterielle rettigheder
    Få eneret til at udnytte dine frembringelser kommercielt. Det kan være opfindelser af teknisk eller industriel karakter, computerprogrammer, design, brugsgenstande, kunstneriske værker (musik, maleri, teaterstykker m.m.) osv.
Sidst opdateret: 05-06-2011
Google AdWords voucher

Øverst på Google?
Indbetal 200 - brug for 800

Brug 200 kr og få 600 kr
Ingen binding - ingen risiko
Hent din startbonus her:
Nyhedsbrev

Få relevant viden om vækst. Snyd ikke dig selv for disse vitaminer til din virksomhed

Google Plusl